سینمای ایرانانتخاب سردبیر

اعمال قدرت سیاسی است/نظر یک وکیل درباره احکام قضایی صادره برای سعید روستایی و دیگر هنرمندان

عبدالصمد خرمشاهی وکیل باسابقه دادگستری احکام قضایی صادره برای هنرمندانی مثل سعید روستایی را اعمال قدرت سیاسی دانست.

سینماپلاک، در ماههای اخیر احکام قضایی صادره از سوی شعب مختلف دادگاه برای هنرمندان واکنشهای متفاوتی را به دنبال داشته است و اعتراضات اهالی فرهنگ و هنر و برخی متخصصین حقوق را برانگیخته است. در آخرین مورد حکم صادره برای سعید روستایی باعث شد تا از یک سو خانه سینما بیانیه ای تند صادر کند و احکام صادره را توهین آمیز و موجب وهن قوه قضاییه بداند و از سوی دیگر چهره های مطرح سینمای جهان همچون مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کاپولا به این احکام واکنش نشان دهند و برای مخالفت با آن و حمایت از سعید روستایی کمپین راه بیندازند.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری در گفتگویی این احکام را اعمال قدرت سیاسی دانست و گفت: «فرد هنرمند شاید می‌خواهد نوع فکرش را اشاعه دهد و اول باید دید که اصلا او مجرم است یا نه. جرم یعنی که هر فعل یا ترک فعلی که قانون‌گذار آن را جرم تلقی کرده باشد و خلاف قانون تشخیص دهد و بعد هم اگر عمل فرد جرم تلقی شود، باید دید در چه حد است؟ آیا مستحق این است که مجازات تکمیلی یا تبعی در موردش انجام شود یا نه. چون در کنار مجازات معمولی، مجازات تکمیلی و تبعی هم وجود دارد.»

این وکیل باسابقه در ادامه با اشاره به این نکته رسالت هنرمندان آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی است گفت: «وقتی هنرمند سوء نیت ندارد این مجازات‌ها برایش مناسب نیست. ضمن این‌که در عمل هم هیچ فایده‌ای ندارد. به‌عنوان مثال برای یکی از موکلین من که دندانپزشک بوده مجازات ۶ ماه حبس در نظر گرفته شد، چنین مجازاتی برای این شخص کمتر از اعدام نیست و با این کار حیثیت فرد در جامعه صنف خودش از بین می‌رود. این هم نوعی اعدام است فقط به‌جای این‌که جسمی باشد روحی و روانی‌ست. باید دید فلسفه مجازات چیست.»

 

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا