سینمای ایرانویدیو ویژهیادداشت

جنجال فیلم داریوش ارجمند در جشنواره دوم

دومین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن سال 1362 با شعار حذف سلطه فرهنگی و اقتصادی فیلم خارجی و بدون دبیر با مدیریت شورایی برگزار شد.

مسابقه، سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی و سینمای آماتور سه بخش اصلی این دوره از جشنواره بودند که در بخش مسابقه مجموعه‌ای از فیلم‌های نمایش داده شده در سال قبل و فیلم‌های آماده نمایش شرکت داشتند.
سینماهای بهمن و آزادی پذیرای مخاطبان این دوره از جشنواره بودند و در سینمافرهنگ نیز برخی از مهمانان خارجی دهه فجر به تماشای فیلم‌های سینمای ایران نشستند.
در دومین جشنواره فیلم فجر بسیاری از کارگردانان مطرح پس از انقلاب مثل محسن مخملباف، رسول صدرعاملی، محمدعلی سجادی، محمدرضا اعلامی، حسن هدایت و خسرو سینایی به عنوان استعدادهای نوظهور حضور داشتند و مخملباف با سه فیلم «توبه نصوح»، «دو چشم بی‌سو» و «استعاذه» پرکارترین کارگردان این دوره بود.
جنجالی‌ترین فیلم جشنواره دوم اما فیلمی از داریوش ارجمند بود. «گفت به زیر سلطه من آیید» با بازی عثمان محمدپرست (نوازنده دوتار) و انوشیروان ارجمند، در هنگام نمایش با سوت و کف زدن و هو کردن از سوی تماشاگران همراه شد و بسیاری از تماشاگران سالن را در نیمه فیلم درحالی که با عصبانیت درها را به هم می‌کوبیدند ترک کردند و آنها که در سالن ماندند پس از پایان فیلم هم با این درخواست که «یا پول ما را پس بدهید یا فیلم خوب به ما نشان بدهید»، از سالن خارج نشدند.
فیلم «نقطه ضعف» ساخته محمدرضا اعلامی با صفی آنچنان طولانی روبه‌رو شد که برگزارکنندگان جشنواره مجبور شدند یک سانس نمایش ویژه برای این فیلم در سینما شهر قصه بگذارند.
از حواشی این دوره می‌توان به لو رفتن نام برندگان در شب پیش از اختتامیه و قطعی مکرر برق در روزهای برگزاری اشاره کرد.
سیدمحمد بهشتی، مهدی کلهر، اکبر عالمی، مهدی حجت، منوچهر عسگری‌نسب، محمدعلی نجفی و سینا واحد هیات داوران بخش حرفه‌ای جشنواره دوم بودند.
حسین پرورش لوح زرین و پرویز پرستویی دیپلم افتخار بهترین بازیگر را دریافت کردند. خسرو سینایی لوح زرین بهترین کارگردانی و عباس کیارستمی لوح زرین بهترین فیلم کوتاه را از آن خود کردند. هرچند «دیار عاشقان» ساخته حسن کاربخش، لوح زرین و جایزه مخصوص هیات داوران را از آن خود کرد اما در این دوره هم هیات داوران هیچ فیلمی را شایسته عنوان بهترین فیلم ندانستند. همانطور که هیچ بازیگر زنی در این دوره جایزه نگرفت.
اختتامیه دومین جشنواره فیلم فجر22بهمن در سینما آزادی و با حضور سیدمحمدخاتمی وزیر وقت ارشاد برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا