تیتر روزسینمای ایران

واکنش ها به حکم قضایی سعید روستایی/از مارتین اسکورسیزی تا فرانسیس فورد کاپولا

اعتراض‌ها به حکم سعید روستایی، کارگردان فیلم «برادران لیلا» کماکان ادامه دارد و علاوه بر فیلم‌سازان ایرانی، جشنواره‌های جهانی و کارگردان‌های مطرح خارجی هم به آن واکنش نشان داده‌اند. بعد از مارتین اسکورسیزی، حالا فرانسیس فورد کاپولا هم به کمپین حمایت از این کارگردان پیوسته و با اعتراض‌ها به این حکم همراه شده است.

سینماپلاک، انتشار حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران که سعید روستایی، کارگردان فیلم «برادران لیلا» را به 6 ماه حبس تعزیری محکوم کرده که یک‌بیستم آن قابل اجرا و مابقی آن تا پنج سال تعلیق شده است. این حکم هفته گذشته با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد. در این حکم آمده که روستایی به مدت پنج سال حق استفاده از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی را ندارد و همچنین نباید با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی ارتباط بگیرد و موظف است 24 ساعت دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی را در دانشکده صداوسیمای قم بگذراند.

دو بند آخر این حکم با اعتراض‌های فراوانی روبه‌رو شد و این سوال را مطرح کرد که مگر نشستن سر کلاس دانشگاه مجازات محسوب می‌شود و این حکم در واقع ماهیت و کارکردهای آموزشی یک مرکز دانشگاهی و پژوهشی را به بازداشتگاه تقلیل می‌دهد.

در کنار اعتراض‌های رسانه‌های مختلف، منتقدان و فیلمسازان، کانون کارگردانان سینمای ایران هم این حکم را عجیب‌ترین حکم قضایی در تاریخ سینمای ایران معرفی کرد و در بیانیه‌ای اشاره کرد: «صدور چنین حکم عجیبی تلاش بیهوده در جهت تحقیر این سینماگر جوان و خوشفکر سینمای ایران است.» همچنین از مدیریت سینمای ایران خواست در این لحظه حساس کنار سعید روستایی بایستد و مانع اجرای چنین حکمی شود تا بیش از این فضای یأس و ناامیدی در سینمای ایران ایجاد نشود.

خانه سینما هم در واکنش به این حکم در بیانیه‌ای عنوان کرد که مسابقه صدور احکام توهین‌آمیز وارد مرحله جدیدتری شده است. در این بیانیه خطاب به مسئولان مرتبط آمده: «اگر گمان می‌کنید با صدور چنین احکام تحقیرآمیزی به حل مشکلات، نزدیک شدن دل‌ها، ایجاد نشاط و امید و تقویت امنیت ملی کمک می‌کنید این گوی و این میدان، تابحال موفق نبودید و از این پس هم همینطور خواهد بود. ضمن آنکه رویداد‌های مورد علاقه‌تان هم درپیش است و جامعه هنری کشور هم هوشمندانه نظاره‌گر و فعال خواهند بود.»

همزمان با سینماگران ایرانی، برخی رسانه‌های پر مخاطب فرانسه از جمله «فیگارو»، «لیبراسیون»، «فیلم فرانسه»، «لوموند» و… درباره حکم دادگاه علیه کارگردان فیلم «برادران لیلا» واکنش نشان دادند.

جشنواره جهانی فیلم موج نوی بیاریتز که امسال سعید روستایی ریاست هیئت داوران آن را بر عهده داشت هم، بلافاصله از این حکم انتقاد کرد و خواستار لغو آن توسط قوه قضاییه شد. برگزارکنندگان جشنواره کن هم نسبت به این حکم واکنش نشان دادند.

مارتین اسکورسیزی هم به کمپین حمایت از سعید روستایی پیوست و در پستی اینستاگرامی  از سعید روستایی و جواد نوروزبیگی، کارگردان و تهیه‌کننده «برادران لیلا» حمایت کرد و از سایرین خواست به این کمپین بپیوندند.

بعد از اسکورسیزی، فرانسیس فورد کاپولا، خالق سه گانه «پدر خوانده» هم از مخاطبان خود دعوت کرد با امضای دادخواستی در حمایت از سعید روستایی، خواستار لغو محکومیت آنها در دستگاه قضایی ایران شوند.

در کنار این اعتراض‌ها، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد در نشستی با فعالان حوزه رسانه در مورد صدور احکام برای هنرمندان پاسخ داد: «این احکام صادره برای دستگاه قضایی است و با تشخیص قاضی صورت می‌گیرد. نه من که رئیس قوه قضاییه هم نمی‌تواند به قاضی بگوید چه حکمی صادر کند؛ اما ما پیگیری می‌کنیم.»

باید دید وضعیت این حکم به کجا می‌رسد و تکلیف سعید روستایی در قبال این شرایط چه خواهد شد.

 

منبع: فیلم نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا