نمایش خانگی

تعلیق پلتفرم‌ها راهکار جدید ساترا برای زمین زدن رقبای صداوسیما!

سعید مقیسه رئیس ساترا در نامه‌ای به پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما گزارشی از روند تعلیق پلتفرم‌ها ارائه کرده است.

سینماپلاک؛ ساترا سازمانی‌است که در ابتدای شروع به کار خود ادعای تنظیم‌گری و اصطلاحا رگولاتوری برای وی‌اودی‌ها و پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال بر بستر اینترنت را داشت حالا به نظر می‌رسد دستور کار دیگری برای خود تعریف کرده و کم کم تمام تلاش و نیرویش را در جهت زمین زدن سه پلتفرم فعال در حوزه نمایش خانگی به کار انداخته است.

یک نامه جنجالی

موضوعی که در نامه‌ای که روز گذشته منتشر شد، بیش از پیش فاش شد.

در این نامه که در تاریخ 21تیرماه و در 12 بند آماده شده، سعید مقیسه رئیس ساترا گزارشی به پیمان جبلی ارائه کرده است از کارهایی که این شورا در جهت یارگیری و همراه‌سازی نهادها و سازمان‌های مختلف برای از بین بردن رقبای صداوسیما در شبکه نمایش خانگی انجام داده است.

محتوای این نامه نشان‌گر بی‌قانونی نهادی است که قرار بود ناظر بر شبکه نمایش خانگی باشد اما به نظر می‌رسد به جای اینکه رویه و روال مناسبی برای نظارت بر پلتفرم‌ها و محصولاتشان تدارک ببیند، بیشتر به دنبال آن است که با کمک طلبیدن از بیش از 20 نهاد برای انجام اقدامات عجیب و غریب در راستای ضربه زدن به پلتفرم‌ها حرکت کند.

اقداماتی که دامنه آن از ترغیب نمایندگان مجلس برای انجام مصاحبه شروع می‌شود و به نامه‌نگاری به معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای عدم حمایت مالی می‌رسد و در نهایت اعلام می‌کند که علیه هر سازمانی که همراهی نکرد اقدام رسانه‌ای‌ کنید.

بررسی مفاد نامه مقیسه به جبلی

در ادامه این گزارش اصلاحات‌پرس آورده است:

در بندی از این نامه آمده است که با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس برای پیش‌بینی نطق پیش از دستور و ایراد تذکر و ارائه موضوع به کمیسیون اصل 90 رایزنی شده است.

در بند دیگری به نامه‌ای خطاب به اداره کل بازرگانی صداوسیما اشاره شده که در آن به جلوگیری از تبلیغات شرکت‌هایی که در پلتفرم‌ها تبلیغ پخش می‌کنند تاکید شده و اقدام مشابه با تبلیغ‌کنندگان در شبکه‌های ماهواره‌ای را خواستار شده است.

مقیسه در بند دیگری اعلام کرده که ارسال نامه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عدم خدمت‌رسانی به دیتاسنترها در دستور کار اجرایی ساترا قرار گرفته است.

یارگیری دیگر ساترا از وزارت صمت برای لغو نشان اینماد از برخی از پلتفرم‌ها بوده است.

همچنین ساترا در این نامه به جبلی اعلام کرده که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عدم صدور مجوز تبلیغات شهری، با معاونت علمی ریاست‌جمهوری و سازمان تبلیغات اسلامی برای اجتناب از حمایت‌های مالی، با سازمان زیباسازی شهرداری برای جلوگیری از تبلیغات شهری، با پلیس امنیت اخلاقی برای اقدام لازم قانونی، با پلیس فتا برای جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب موجود در پلتفرم‌ها و با ناجا برای جلوگیری از فعالیت‌های تولیدی محیطی در حال نامه نگاری است.

مقیسه در ادامه برای اجرای مصوبات شورای فضای مجازی صداوسیما از رئیس این سازمان درخواست کرده که طرح‌های جدید تولید برنامه در شورای صدور مجوز تولید (الماس) مورد پذیرش قرار نگیرد.

در پایان نیز درخواست شده که علیه معرفی دستگاه‌هایی که با ترک فعل و فرصت‌سوزی برای رعایت قانون همراهی نمی‌کنند مصاحبه و اقدام رسانه‌ای شود.

اقدامات ساترا و صداوسیما در جهت جذب مخاطب شبکه‌های ماهواره‌ای؟!

این کارها درحالی صورت گرفته که در سال‌های اخیر و به ویژه با شیوع کرونا از یک سو شبکه نمایش خانگی و سریال‌های آن مورد استقبال گسترده مردم و هنرمندان قرار گرفتند و از سوی دیگر صداوسیما براساس آماری که نظرسنجی مرکز تحقیقات سازمان ارائه می‌کند، در کم‌مخاطب‌ترین دوران خود قرار گرفته است.

همچنین براساس آماری که مرکز افکارسنجی ایسپا منتشر کرد، با رونق گرفتن فعالیت شبکه نمایش خانگی، از میزان مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان کاسته شده است و حجم قابل توجهی از سبد مخاطبان این شبکه‌ها و سریال‌هایشان به سمت سریال‌های شبکه نمایش خانگی واریز شده است.

 

دراین‌باره بخوانید:

آقای جبلی سریال‌های سازمان متبوع خود را دیده‌اید؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا