تیتر روزسینمای ایران

«برادران لیلا» در تلویزیون‌های خانگی/دستاورد سیاست‌های مدیران سینما!

نسخه‌ای از فیلم «برادران لیلا» از روز گذشته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

فاطمه پاقلعه‌نژاد-سینماپلاک؛ «برادران لیلا» آخرین ساخته سعید روستایی کارگردان جوان سینمای ایران است که پس از نمایش در جشنواره کن با قهر مدیران سینما روبه‌رو شد و به محاق توقیف رفت. این فیلم سینمایی با بازی نوید محمدزاده، پیمان معادی، ترانه علیدوستی، فرهاد اصلانی، سعید پورصمیمی و … پس از حضور در جشنواره‌های جهانی و اکران در فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر، در روزهای گذشته در یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی در فرانسه و بلافاصله نسخه‌ای از آن در شبکه‌های اجتماعی فارسی به طور گسترده منتشر شد.

هر چند مدیران سینمایی از حضور بدون پروانه نمایش «برادران لیلا» در کن به عنوان دلیل توقیف این فیلم یاد کرده‌اند اما این موضوع بارها از سوی سعید روستایی و جواد نوروزبیگی کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم تکذیب شده است. جواد نوروزبیگی در زمان نمایش فیلم در کن در گفتگویی با یک خبرگزاری اعلام کرده بود که فیلم با تعامل سازمان سینمایی راهی کن شده است: «در روند اجرایی تولید فیلم مشکلاتی به‌وجود آمد که فیلم دیرتر از مقطعی که لازم بود آماده شد و در این فاصله فیلم برای حضور در جشنواره کن پذیرفته شد. به‌عنوان تهیه‌کننده‌ای که همواره برمبنای قانون حرکت کرده‌ام، هرگز نمی‌پذیرفتم که فیلم به‌صورت غیرقانونی در جشنواره‌ای حضور داشته باشد. به همین دلیل بلافاصله از سازمان سینمایی درخواست جلسه برای دریافت پروانه نمایش کردیم. در همان مقطع فیلم توسط مسئولان ارشاد دیده شد و در جریان فیلم قرار گرفتند.»

وی در بخش دیگری از این گفتگو شایعات درباره توقیف فیلم را گمانه‌زنی دانسته و اعلام کرده بود: «سعید روستایی، من و مسئولان سازمان سینمایی قبل از اکران فیلم در جشنواره کن، تبادل نظرهایی درباره فیلم داشته‌ایم و خیلی از یکدیگر دور نبوده‌ایم. به نظرم شرایط فیلم از سوی هر دو طرف قابل تعامل است و در مرحله مذاکره نهایی درباره آن هستیم. تا به امروز هیچ مرجعی به ما اعلام نکرده است که به فیلم پروانه نمایش داده نمی‌شود و آنچه در برخی رسانه‌ها مطرح شده، صرفاً گمانه‌زنی است. اگر قرار بر اعلام این موضوع باشد حتماً باید به بنده و یا سعید روستایی این اعلام صورت بگیرد.»

این گفته‌ها اما نتوانست مانع از توقیف فیلم «برادران لیلا» شود و حتی در مقطع معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار، سعید روستایی اعلام کرده بود که فیلمش به هیات انتخاب نماینده ایران برای حضور در اسکار نشان داده نشده است.

این ماجراها و از سوی دیگر حواشی حضور عوامل و بازیگران فیلم روی فرش قرمز جشنواره فیلم کن که عده زیادی آن را دلیل اصلی توقیف «برادران لیلا» می‌دانستند موجب شد تا این فیلم برای بیش از 9 ماه به محاق برود و در نهایت در شرایطی که فروش سینما تقریبا به مرز ورشکستگی این صنعت در کشور ما رسیده و اکران فیلمی مثل «برادران لیلا» شاید می‌توانست نسخه نجات‌بخشی باشد، نسخه نمایش خانگی این فیلم بدون اکران در سینماها سر از تلویزیون‌های خانه‌های مخاطبان درآورد.

موضوعی که می‌توانست با کمی درایت از سوی مدیران سینمایی حتی به سود سینمای ایران هم باشد حالا به سمتی رفته که هم تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم و هم سینما متضرر شده‌اند. ضرری که مهدی کوهیان حقوق‌دان درباره‌اش می‌نویسد: «یکی از دلایل قاچاق فیلم «برادران لیلا» جلوگیری غیرقانونی از اکران آن در ایران است. اثبات مسوولیت مدنی دولت در ایراد این خسارت بزرگ در دادگاه صالح، پیروزی بزرگی برای سینمای ایران خواهد بود»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا