سینمای ایرانیادداشت

جشنواره یازدهم فیلم فجر؛ وقتی هیات انتخاب حذف شد

جشنواره یازدهم فیلم فجر در بهمن‌ماه 1371 و در ابتدای تصدی علی لاریجانی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
فاطمه باقری؛ در این دوره 65فیلم ایرانی و 150 فیلم خارجی از 35کشور در 16سالن و بیش از 1200 سانس برای 600هزار تماشاگر به نمایش درآمد.

مسابقه سینمای ایران؛ مسابقه فیلم‌های اول و دوم؛ جشنواره جشنواره‌ها؛ نمایش‌های ویژه؛ ریتویگ گاتاگ، شاعر مهاجر؛ استادان خاموشی سینمای ایتالیا؛ آچه و اسکار پلی، تحریر طنز در سینما؛ گنجینه‌های فیلمخانه‌ای؛ سینمای دینی به روایت کارل تئودور درایر؛ ریشه در باد (زیر بام‌های پاریس: سینماگران مهاجر در فرانسه)؛ سینمای نوین چین؛ سینما در آسیای میانه؛ بخش‌های مختلف و پرشمار این دوره از جشنواره فیلم فجر بودند.
یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر یک تفاوت مهم با دوره‌های پیش از آن داشت. در این دوره هیات انتخابی وجود نداشت و هیات بازبینی بیش از 50فیلم رسیده به دفتر جشنواره را بررسی کرد و فیلم‌هایی که مشکلی برای نمایش نداشتند در برنامه جشنواره گنجانده شدند.
آبادانی‌ها (کیانوش عیاری)، از کرخه تا راین (ابراهیم حاتمی‌کیا)، سارا (داریوش مهرجویی)، یک بار برای همیشه (سیروس الوند)، مردی در آینه (ساموئل خاچیکیان)، هنرپیشه (محسن مخملباف)، دلاوران کوچه دلگشا (حسن هدایت)، آذرخش (احمدرضا درویش) و افعی (محمدرضا اعلامی) مهمترین فیلم‌های یازدهمین جشنواره فیلم فجر بودند.
در دوره یازدهم جشنواره فیلم فجر مصاحبه مطبوعاتی فیلمسازان هر شب پس از پایان نمایش فیلم‌های جشنواره در سینما شهر قصه که به اهالی رسانه اختصاص داشت، برگزار می‌شد.
همچنین در این دوره برای اولین بار یک بازیگر در ترکیب هیات داوران جشنواره قرار گرفت و عزت‌الله انتظامی در کنار سیدمرتضی آوینی، سیدمهدی شجاعی و اسفندیار شهیدی داوری همه بخش‌های رقابتی ملی جشنواره را برعهده داشتند.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره یازدهم را ابراهیم حاتمی‌کیا با فیلم «از کرخه تا راین» گرفت. جایزه کارگردانی این دوره هم به سیروس الوند برای کارگردانی فیلم «یک بار برای همیشه» و جایزه ویژه هیات داوران به کیومرث پوراحمد برای ساخت «شرم» رسید و داریوش مهرجویی سیمرغ بهترین فیلمنامه را برای فیلم «سارا» گرفت.
فرامرز قریبیان و جهانبخش سلطانی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول و دوم مرد و فاطمه معتمدآریا و یاسمن ملک‌نصر سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول و دوم زن را دریافت کردند.
«بر بال فرشتگان» ساخته جواد شمقدری و «سایه‌های هجوم» از احمد امینی سیمرغ بهترین فیلم اول را از آن خود کردند و جایزه ویژه فیلم‌های دوم هم به «خون‌بس» ساخته ناصر غلامرضایی رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا