سینمای ایرانویدیو ویژهیادداشت

وقتی اوشین تماشاگران را گمراه کرد

فاطمه باقری؛ هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر یکی از دوره‌های بسیار شلوغ این جشنواره است. جشنواره‌ای با بیش از ده بخش ملی و بین‌المللی.

120 فیلم خارجی در هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. 15سالن در نقاط مختلف شهر تهران، این جشنواره شلوغ و فشرده را میزبانی کردند و حدود 407هزار نفر در طول ده روز به تماشای فیلم‌های این دوره نشستند.
مسابقه، مرور یک سال سینمای ایران، مسابقه بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، نمایش‌های ویژه، چشم حقیقت، دوران خنده، نگاهی به گذشته، سینمای ایران و جشنواره‌های جهانی، و مرور آثار چند فیلمساز جهانی از جمله آندری وایدا، یاسوجیرو ازو، سرگئی پاراجانف و… بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره فیلم فجر بودند.
از حاشیه‌های پخش فیلم‌های خارجی در این دوره می‌توان به مخاطبان عامی که با پیش‌زمینه‌ ذهنی سریال «سالهای دور از خانه» یا اوشین به تماشای آثار یاسوجیرو ازو فیلمساز ژاپنی نشستند و پس از چند دقیقه سرخورده سالن‌ها را ترک کردند و نمایش دوباره فیلم‌های آندری تارکوفسکی که در جشنواره ششم به نمایش درآمده بودند این‌بار با دوبله فارسی و البته سانسور بیشتر از سال قبل اشاره کرد.
در این دوره علاوه بر هیات داوران بخش مسابقه سینمای ایران یک هیات داوران شامل یک داور ایرانی و 3داور از کشورهای دیگر بخش مسابقه بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را داوری کردند.
برای اولین بار در این دوره از جشنواره فیلم فجر، فیلمسازان مصاحبه مطبوعاتی داشتند و جایزه برگزیدگان از لوح زرین به سیمرغ بلورین تغییر شکل داد.
افق (رسول ملاقلی پور)، تفنگ‌های سحرگاه (بهروز افخمی)، در مسیر تندباد (مسعود جعفری جوزانی)، دیده‌بان (ابراهیم حاتمی کیا)، روز باشکوه (کیانوش عیاری)، زرد قناری (رخشان بنی‌اعتماد)، سرب (مسعود کیمیایی)، عروسی خوبان و بای‌سیکل‌ران (محسن مخملباف) و کشتی آنجلیکا (محمد بزرگ نیا) از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند.
«باشو غریبه کوچک» بهرام بیضایی و «آب، باد، خاک» امیر نادری پس از سه سال توقیف در این دوره از جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند.
عبدالله اسفندیاری، محمدعلی حسین‌نژاد، محمدحسین حقیقی و علیرضا شجاع نوری هیات انتخاب و رضا بهزادیان، سیف‌الله داد، فرهاد فخرالدینی، ابراهیم فروزش و محمدباقر کریمیان هیات داوری هفتمین جشنواره فیلم فجر بودند.
فاطمه معتمدآریا و رویا نونهالی جایزه بهترین بازیگر نقش دوم و اول زن و محمود جعفری و عزت‌الله انتظامی جایزه بهترین بازیگر نقش دوم و اول مردم را دریافت کردند. محسن مخملباف برای فیلمنامه وکارگردانی «بای‌سیکل‌ران» سیمرغ گرفت و مسعود جعفری جوزانی با «در مسیر تندباد» سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا