تیتر روزسینمای ایران

ماجرای دنباله دار تماشای بدون اجازه فیلم نگهبان شب

ماجرا از یک اصطلاحا نقد سینمایی آغاز شد. نوشته‌ای که یک منتقد باسابقه و پیشکسوت در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشت. ماجرایی که با اعتراض مجری طرح یکی از فیلم‌ها بولد شد و با واکنش دبیرخانه جشنواره مبهم‌تر و با پست جدید آقای منتقد بچه‌گانه‌تر!

محمدتقی فهیم، برای عقب نماندن از قافله لایک‌بگیران اینستاگرامی در اقدامی شتاب‌زده سه یادداشت بر سه فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره چهلم منتشر کرد. آن هم زمانی که چند روز بیشتر از اعلام اسامی فیلم‌ها نمی‌گذرد و قاعدتا هنوز به جز هیات انتخاب و اعضای شورای پروانه نمایش، شخص دیگری نباید فیلم‌ها را دیده باشد.

فهیم از «نگهبان شب»، «دسته دختران» و «خائن‌کشی» نوشت و در این میان تنها صادق میرکریمی مجری طرح فیلم «نگهبان شب» و فرزند رضا میرکریمی کارگردان فیلم، به کاری که آقای منتقد با فیلمشان کرده بود معترض شد و این سوال مهم را از دبیرخانه جشنواره چهلم و سازمان سینمایی مطرح کرد که آقای فهیم براساس کدام پروتکل یا قاعده و قانون به تماشای فیلم‌های حاضر در جشنواره نشسته است؟

پس از اعتراض محمدصادق میرکریمی، محمدتقی فهیم پست مربوط به فیلم «نگهبان شب» را از صفحه شخصی‌اش پاک کرد و دبیرخانه جشنواره فیلم فجر اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن ضمن ارائه توضیحات درباره زمان ارائه نسخه دی‌سی‌پی فیلم رضا میرکریمی و بازبینی آن توسط هیات انتخاب از پیگیری این ماجرا خبر داد. همچنین در این اطلاعیه دبیرخانه جشنواره چهلم از تهیه‌کننده فیلم درخواست کرد در صورت دستیابی به نتیجه، منبعی را که منجر به دیده شدن فیلم در خارج از ستاد جشنواره شده، معرفی کند!

دقایقی بعد از انتشار این اطلاعیه از سوی دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، محمدتقی فهیم هم پستی در اینستاگرامش منتشر کرد و از لطف‌هایش در حق رضا میرکریمی و فیلم‌هایش و منابعی که در طول سال‌ها کار در حوزه رسانه به دست آورده و براساس آنها قبل از جشنواره فیلم‌ها را می‌بیند نوشت و تاکید کرد اگر سرش هم برود منبعش را لو نمی‌دهد!

محمدتقی فهیم که اتفاقا منتقد باسابقه‌ای است و سال‌هاست در عرصه سینما موی سپید کرده اما از این نگفته که چطور نمی‌داند نمایش‌های خصوصی پیش از جشنواره معمولا با هماهنگی تهیه‌کننده و کارگردان اتفاق می‌افتد و اتفاقا نه فقط ایشان، که اغلب اهالی رسانه به دعوت تهیه‌کننده پیش از جشنواره به تماشای فیلم‌ها می‌نشینند و پس از دیدن فیلم می‌دانند که نباید در نوشته‌هایشان قصه فیلم را لو بدهند و اینکه چگونه است که پس از تماشای 15دقیقه از فیلم که به گفته خودشان با گوشی مبایل فیلمبرداری شده درباره یک فیلم می‌نویسند؟

این نکته البته سوی دیگری هم دارد و آن هم دامن زدن به گمانه‌هایی است که در تمام سال‌های قبل هم برخی از فیلمسازان و تهیه‌کننده‌ها گاه و بی‌گاه به آن معترض بودند و آن هم تماشای فیلم‌ها توسط برخی افراد با یک طیف فکری خاص و مسموم کردن فضا علیه برخی فیلم‌ها پیش از جشنواره بوده است.

موضوعی که همیشه وجود داشته اما در جشنواره چهلم با یک اشتباه یا شاید هم گاف از سوی این منتقد ابعاد گسترده‌تری پیدا کرد و واکنش‌ها به آن متفاوت‌تر شده است. باید منتظر ماند و دید سازمان سینمایی و دبیرخانه جشنواره برای صیانت از اعتبار خودش، آیا می‌تواند آقای فهیم را به پاسخ‌گویی درباره منبع انتشار فیلم رضا میرکریمی وادارد یا با انفعال از کنار این موضوع خواهد گذشت و پیدا کردن مقصر ماجرا را هم به تهیه‌کننده می‌سپارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا