خائن کشی در فضای ملی شدن صنعت نفت

علی اوجی بازیگر و تهیه کننده سینما شامگاه جمعه اول بهمن، مهمان برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش به تهیه کنندگی و سردبیری مارال دوستی بود و درباره فیلم «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی که تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد، گفت.
او در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه «خائن کشی» سیامین فیلم مسعود کیمیایی است، عنوان کرد: این فیلم که حال و هوای تاریخی دارد و داستان آن در سالهای ۱۳۳۰-۱۳۳۱ میگذرد، نیم نگاهی به ملی شدن صنعت نفت دارد. باید بگویم که باعث سعادت و افتخار من بود که در سیامین فیلم بلند مسعود کیمیایی در کنار این کارگردان بزرگ باشم و برایم همکاری بسیار لذت بخشی بود. مسعود کیمیایی بسیار آدم منظمی است و خیلی اهل رفتارهای بد متداول سینما نیست و تماما در خدمت فیلم است.
این تهیهکننده ادامه داد: از زمانی که با هم راجع به فیلم «خائنکشی» صحبت کردیم، آقای کیمیایی شبانهروز برای آن تلاش کرد و از آن زمان نوشتن فیلمنامه یا به قول خودش «فیلمنوشت» و طراحیها آغاز شد؛ از رنگبندی و تنالیته فیلم گرفته تا ساخت دکورهایی که ما در این فیلم داشتیم و همچنین طراحی لباس، صدا و تصویر.
«خائنکشی» دکور سنگینی داشت
این تهیهکننده درباره ساخت دکور فیلم توضیح داد: ما در این فیلم دکورهای بسیار سنگینی داشتیم، به طور مثال ساختمان بانک ملی ایران در سال ۱۳۳۰ واقع در میدان فردوسی را ساختیم. تمام لوکیشنهای این فیلم مثل خانه جمعی و لوکیشنهای عجیبی که در فیلمنوشت «خائن کشی» بود، سهیل دانش اشراقی ساخت. در واقع حدودا هشت ماه و از قبل اینکه بخواهیم فیلمبرداری را شروع کنیم، ساخت و ساز دکورها و لوکیشن فیلم را آغاز کردیم و تا پایان فیلمبرداری این روند ادامه داشت. مسعود سلامی نیز در پیش تولید فیلم فضای نوری فیلم را طراحی میکرد.
تهیهکننده «روزی روزگاری آبادان» درباره انتخاب عوامل فیلم تشریح کرد: من به عنوان تهیهکننده فیلم «خائنکشی» سعی کردم از عواملی در سینما دعوت کنم که کمتر با آقای کیمیایی کار کردهاند و فکر میکنم ۹۰ درصد عوامل فیلم برای اولین بار بود که با او کار میکردند، هم بازیگران و هم عوامل پشت دوربین. همین موضوع باعث شد که شور و هیجان خاصی در پشت صحنه ما ایجاد شود و همه افراد بهترین خودشان را ارائه کنند.
او افزود: مارال جیرانی طراحی لباس، سهیل دانش اشراقی طراحی صحنه، محسن دارسنج طراحی گریم، مسعود سلامی مدیریت فیلمبرداری، ستار اورکی ساخت موسیقی فیلم، اسحاق خانزادی صدابرداری، امیرحسین قاسمی وظیفه صداگذاری، امیر برادران در جلوههای ویژه کامپیوتری، آرش آقابیک جلوههای ویژه میدانی، ارشا اقدسی طراحی بدلکاری و سپیده عبدالوهاب تدوین را برعهده داشتند. همه افراد با انگیزه خاصی پای کار بودند و امیدوارم نتیجه کار هم طوری باشد که حال بیننده امروز ایران را خوب کند.
در ادامه برنامه فرانک آرتا خطاب به علی اوجی اظهار کرد: در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر تهیهکننده فعالی هستید و با سه فیلم به عنوان تهیهکننده در جشنواره حضور دارید. برای یک تهیهکننده جوان دهه شصتی خیلی خوب است که با یک فیلمساز دهه بیست و تاریخ ساز، یکی از افرادی که جزو سینماگران موج نوی سینمای ایران بوده است، همکاری کردهاید، میخواهم بدانم که آیا شما و مسعود کیمیایی تلاقی و یا افتراق در بیان اندیشه داشتید؟ نقاط افتراق و اشتراک شما در فیلمسازی چیست و نحوه عملکرد شما چطور بود؟
اوجی بیان کرد: ۲۹ اسفند سال ۹۹ فیلمبرداری این کار تمام شد و باور کنید الان که در بهمن ماه ۱۴۰۰ هستیم و حدود ۱۰ ماه از فیلمبرداری گذشته است، من هنوز صبحها با لذت همکاری و مصاحبت با استاد کیمیایی از خواب بیدار میشوم. راجع به دیگران صحبت نمیکنم ولی راجع به خودم میتوانم بگویم که از روز اولی که فیلمنوشت «خائن کشی» را برای ساخت با آقای کیمیایی انتخاب کردیم و از او خواهش کردم که سناریو را بازنویسی کند، آقای کیمیایی چهار ماه روی این سناریو کار کرد و ما مرتب با هم جلسات مختلف برگزار میکردیم زیرا فضای سینمای کیمیایی طوری است که من دوستش داشتم و از بچگی که فیلم کوتاه میساختم، مورد علاقهام بود. سال ۷۶ من فیلمی به اسم «آغزل» ساختم و آن فیلم را به مسعود کیمیایی تقدیم کردم. «آغزل» قصه پسری بود که عاشق کیمیایی است و در رویاهایش به همه میگوید که من دستیار کیمیایی هستم اما درواقع در رستوران کار میکند.
او ادامه داد: یک فیلم با ته مایه کمدی بود ولی از موسیقیها و فضای فیلمهای مسعود کیمیایی در آن استفاده شده بود. سال ۷۶ این فیلم را در خانه سینما نشان دادند و جواد طوسی فیلم را برای مسعود کیمیایی برد و او بعد از تماشای فیلم به من زنگ زد. من در آن زمان ۱۵ – ۱۶ ساله بودم و باور نمیکردم که کسی مثل مسعود کیمیایی به من زنگ بزند. همین تلفن چنان انگیزهای در من ایجاد کرد که کار سینما را با قدرت پیش بگیرم
با فضای سینمای مسعود کیمیایی آشنا بودم
بازیگر «ملکه گدایان» اظهار کرد: درواقع از قدیم مهر مسعود کیمیایی در دل من بود و طرفدار سینمایش بودم. زمانی که تو طرفدار یک سینما هستی به فضای آن سینما نزدیکی، یعنی میدانی که فضای ذهنی آن کارگردان چیست و رابطه ما از همان سالها شروع شد و من اکنون بیست و چند سال است که آقای کیمیایی را میشناسم. ما در طول پیشتولید، فیلمبرداری فیلم و… کوچکترین مشکلی با هم نداشتیم و مرتبا من همه چیز را با او چک میکردم و استاد کیمیایی هم همواره به من لطف داشت و گپوگفتهایی راجع به فیلمنوشت، رنگ فیلم، طراحی صحنه، لباس و غیره با هم داشتیم و او با روی گشاده، حال خوب و سر صبر حرفهای مرا گوش میکرد و من میتوانستم نقطه نظراتم را به عنوان تهیه کننده اعلام کنم.
او ادامه داد: بخش عمدهای از عواملی را که من برای این فیلم دعوت کردم، قبلا با استاد کیمیایی کار نکرده بودند. استاد کیمیایی در انتخاب عوامل فیلم خیلی به من اعتماد کردند . کسانی مانند مسعود سلامی، سهیل دانش اشراقی، مارال جیرانی و محسن دارسنج که چهار رکن اصلی فیلم هستند تا به امروز با کیمیایی کار نکرده بودند. باتوجه به فضای سناریو سعی کردم عواملی را به استاد کیمیایی معرفی کنم که در خدمت اتمسفر فیلم باشند. من هر روز سر فیلمبرداری حاضر میشدم و با عوامل چند ساعتی در آنجا میماندم و همه کارهایم را چک میکردم زیرا معتقدم تهیه کننده باید حواسش به همه مسائل در پروسه تولید باشد و فیلم را تهیه کند، نه اینکه در دفترش بنشیند و بگوید که این کار را ساختم.
در ادامه این گفتگو عباس غفاری دیگر کارشناس برنامه، پرسشی را مطرح کرد: علاوه بر عوامل پشتصحنه وقتی لیست بازیگران «خائنکشی» را هم نگاه میکنیم به نظر میرسد که یک پوستاندازی در انتخاب بازیگران شده است، یعنی غیر از پولاد کیمیایی و شاید یکی – دو نفر باقی بازیگران کسانی هستند که برای اولین بار با مسعود کیمیایی کار میکنند. درواقع خود آقای کیمیایی با توجه به شخصیتهای فیلمنامه موافق این کار بود؟
اوجی در پاسخ بیان کرد: بله، قطعا موافق بودند و حتما آقای کیمیایی باید بازیگران را تایید میکردند و چیزی غیر از تایید ایشان در این فیلم وجود ندارد. هر آن چیزی که به عنوان بزرگتر ما و کارگردان فیلم گفتند، اجرا شده است.
غفاری خاطرنشان کرد: امیدوارم که دوباره بازیهای درخشانی را در فیلم «خائنکشی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر ببینیم.
تهیهکننده «راند چهارم» در واکنش به این جمله، عنوان کرد: من نباید از این فیلم تعریف کنم. بازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ، اندیشه فولادوند، پولاد کیمیایی، سعید پیردوست، اکبر معززی، کیانوش گرامی و رضا یزدانی از کارهای قبلی آقای کیمیایی به این فیلم آمدهاند اما بیشتر بازیگران فیلم که تعدادشان هم زیاد است، بار اولشان بود با آقای کیمیایی همکاری میکردند و برایشان یک تجربه جدید بود. من میتوانم بگویم که امیر آقایی، نسیم ادبی، سام درخشانی، نرگس محمدی، سارا بهرامی، پانته آ بهرام، فرهاد آئیش، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی ، الهام حمیدی و هر کدام از دوستانی که در این فیلم کار کردند، اولین تجربهشان بود و باعث شد تا خیلی با انگیزه باشند و آقای کیمیایی هم برای همه این بازیگران خیلی وقت گذاشت و به تبع آن شاهد بازیهای درخشانی بودیم، به نوعی میتوانم بگویم که بهترین بازیهای بازیگران این فیلم است.
اوجی در پایان اظهار کرد: جوانهای سینمای ایران، کارگردانها و تهیه کنندهها باید منش مسعود کیمیایی را بیاموزند و ما باید از این الماسهای سینمای ایران بسیار مراقبت کنیم و از آنها یاد بگیریم و این یاد گرفتن را در کارمان بیاوریم. مسعود کیمیایی در رفتار حرفهای، معاشرت و نحوه زیست بی نظیر است و از لحظه لحظه کنار او بودن، میشود لذت برد و امیدوارم که این افتخار دوباره نصیبم شود. من یک پروانه ساخت دیگر هم با مسعود کیمیایی گرفتهام که امیدوارم سال آینده با هم ساخت آن را شروع کنیم.
«پرانتز باز» که در گروه برنامههای مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش تولید میشود، به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ از رادیو نمایش پخش میشود.
منبع: صبا