تلویزیون

فاصله معنادار حسینیه معلی با رقبای محرمی

طبق نظرسنجی رسمی منتشرشده از سوی سازمان صداوسیما «حسینیه معلی» با فاصله‌ای معنادار پرمخاطب‌ترین ویژه‌برنامه تلویزیون در محرم امسال بوده است.

سینماپلاک، مقاطع مختلف زمانی در صداوسیما و تولیداتی که روی آنتن می‌رود در باکس‌های زمانی مختلف محل ارزیابی مخاطب قرار می‌گیرد. به ویژه در مقاطعی که ویترین صداوسیما قرار است مخاطب خود را حفظ کرده و حتی مخاطب از دست رفته را هم جذب کند.

از جمله این مقاطع زمانی که هرساله محل قضاوت و ارزیابی رسانه‌ها قرار می‌گیرد دهه اول ماه محرم است که با پایان این دهه در سال جاری رسانه‌های مختلف با استناد به آمار تلوبیون که چند سالی است یکی از معدود شاخص‌ها برای ارزیابی مخاطبان پیگیر برنامه‌های تلویزیون تبدیل شده است گزارش‌هایی را درباره برنامه‌های محرم ارائه کردند.

فارغ از آمار و ارزیابی تحلیلی رسانه‌ها اما آمار رسمی خود سازمان صداوسیما معمولاً ملاک اصلی درباره میزان بیننده‌ها و آمار مخاطبان تلویزیون است.

امروز سه شنبه ۱۰ مرداد، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره ویژه‌برنامه‌های محرمی امسال منتشر شد که آمارهای قابل تأملی داشت.

در این خبر آمده است: «نتایج حاکی از آن است که در دهه اول محرم سال جاری در مجموع ۵۲.۴ درصد از پاسخگویان، بیننده ویژه‌برنامه‌های دهه اول ماه محرم شبکه‌های سیما بوده‌اند که این عدد نسبت به سال گذشته ۸.۱ درصد رشد یافته است.»

بنابر این نظرسنجی پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی در ایام محرم مخاطب ۳۰ درصدی داشته است و بعد از آن برنامه بعدی با ۱۰ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است. آنچنان که آمده است: «برنامه «حسینیه معلی» با ۳۰.۶ درصد بیننده و رضایت ۸۹.۹ درصدی در صدر برنامه‌های مناسبتی محرم قرار گرفته است و پس از آن «مرثیه خوانی حاج محمود کریمی» از شبکه دوم سیما با ۱۰.۷ درصد مخاطب و رضایت ۹۰.۹ درصدی جای گرفته است.»

اگرچه در این نظرسنجی اعلام شده که مخاطبان برنامه‌ها رشد هشت درصدی داشته‌اند اما نکته قابل تأمل این است که بعد از مورد استثنایی «حسینیه معلی» دومین برنامه محرمی تلویزیون آن هم با میزان ۱۰ درصد نه یک برنامه تولیدی که «مرثیه خوانی‌های حاج محمود کریمی» بوده است و به استناد مخاطب ۱۰ درصدی این برنامه می‌توان نتیجه گرفت بقیه برنامه‌ها که در رتبه‌های پایین‌تر جا گرفته‌اند مخاطبی زیر ۱۰ درصد داشته‌اند!

در خبر رسمی سازمان صداوسیما بقیه برنامه‌ها صرفاً به عنوان پربیننده‌های قرار گرفته در رتبه‌های بعدی معرفی شده و اشاره به آمار درصد مخاطبان تفکیک شده هر یک از آنها نشده است.

در ادامه گزارش به پربیننده ها این چنین اشاره شده است: «برنامه‌های «حسینیه ایران» و «روضه خانگی» از شبکه اول سیما، «باب‌القبله» از شبکه پنجم سیما، «باکربلا» از شبکه آموزش، «روایت کربلا» و «خیمه‌گاه» از شبکه قرآن، «تنها مسیر» (سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان) از شبکه افق و «باحسین حرف بزن» از شبکه نسیم از جمله پرمخاطب‌ترین برنامه‌های امسال در ایام عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) بودند.»

مورد قابل‌توجه بعدی غیبت نام برخی از برنامه‌های پربیننده تلویزیون در این ترکیب است. مثل برنامه «از سرگذشت» که در گزارش چند روز پیشخبرگزاری مهر که به استناد آمار بازدیدهای تلوبیون به نگارش درآمده بود با آمار بالاتر از ۱۰۰ هزار مخاطب در جایگاه سوم برنامه‌های پربیننده قرار داشت. این برنامه در این چند روز هم در فضای مجازی و رسانه‌های غیررسمی از اقبال خوبی برخوردار بوده درحالی که برخی از برنامه‌های اشاره شده در همین خبر در تلوبیون آمار کمتری از این برنامه را دارا هستند.

«از سرگذشت» در حال حاضر ۱۹۲ هزار بازدید دارد و «خیمه گاه» شبکه قرآن ۱۰ هزار بازدید و هنوز الگوریتم نظرسنجی‌های صداوسیما چندان مشخص نیست که چگونه نام دومی درمیان پربازدیدها درج شده و از اولی خبری نیست!

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا