انتخاب سردبیرسینمای جهان

دردسرهای بینی بزرگ بردلی کوپر/خانواده برنستاین طرف بازیگر و کارگردان را گرفتند

خانواده لئونارد برنستاین در جنجالی که بر سر فیلم زندگی‌نامه این آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان فقید به پا شده،‌ طرف بردلی کوپر، بازیگر و کارگردان فیلم را گرفتند.

سینماپلاک، اولین پیش‌پرده فیلم «مایسترو» چند روز پیش منتشر شد. عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از دیدن تیزر فیلم از اندازه بینی بردلی کوپر انتقاد کردند و گفتند که در گریم بردلی کوپر برای بازی در نقش برنستاین، بینی او بیش از حد بزرگ شده که یادآور کلیشه زننده‌ای علیه یهودیان است.

اما خانواده برنستاین گفته‌اند که «هیچ مشکلی» با گریم بردلی کوپر که در آن ظاهرش را تغییر داده، ندارند.

این انتقاد هم علیه فیلم مطرح شده که چرا یک بازیگر یهودی نقش آهنگ‌ساز مشهور و سازنده موسیقی «داستان وست ساید» را بازی نکرده است.

جیمی، الکساندر و نینا برنستاین در بیانیه‌ای گفتند «مشاهده هرگونه سوء تعبیر یا سوء تفاهم از تلاش‌های انجام شده (از سوی کوپر) باعث ناراحتی ما می‌شود.»

«واقعیت این است که لئونارد برنستاین بینی بزرگ و حسابی‌‌ای داشت. بردلی از گریم استفاده کرده تا بیشتر شبیه او به نظر بیاید، و ما هیچ مشکلی با این موضوع نداریم. ما مطمئنیم که پدرمان هم اگر بود،‌ با این مسئله مشکلی نداشت.»

آنها همچنین گفته‌اند: «هر گونه شکایت و سر و صدا درباره این موضوع، از نظر ما بیش از هر چیز تلاشی ریاکارانه برای خدشه‌دار کردن وجهه یک فرد موفق است؛ اقدامی که شبیه آن را درباره پدرمان زیاد دیده‌ایم. در تمام مراحل ساخت این فیلم ما می‌توانستیم احترام عمیق و عشقی را که بردلی برای به تصویر کشیدن لئونارد برنستاین و همسرش، مادرمان فلیسیا، با خود داشت،‌ احساس کنیم. ما از تجربه‌ای که با بردلی داشتیم احساس خوشبختی می‌کنیم و برای این که تماشاگران در تمام جهان ساخته او را ببیند لحظه‌شماری می‌کنیم.»

خانواده برنستاین همچنین گفته‌اند که بردلی «هر سه ما را در هر مرحله از سفر شگفت‌انگیزی که در جریان آن این فیلم را درباره پدرمان ساخت، همراه کرد.»

«ما از صمیم قلب خوشحال بودیم که شاهد عمق تعهد او به کار، دل دادن او با تمام وجود به موسیقی پدرمان، و لذت نابی بودیم که او در سفرش ما را هم در آن شریک کرد.»

دردسرهای بینی بزرگ برای بردلی کوپر

چند ماه پیش که اولین عکس‌های بردلی کوپر در صحنه فیلمبرداری منتشر شد، دنیل فاینبرگ، منتقد فیلم در نشریه هالیوود ریپورتر گفت که ظاهر این بازیگر می‌تواند «مشکل‌ساز» باشد و این دیدگاه را مطرح کرد که این فیلم حاوی «شبیه‌سازی قومیتی» است.

تریسی-آن اوبرمن، بازیگر انگلیسی که خود یهودی است در اینستاگرام خود استفاده از دماغ مصنوعی در گریم کوپر را با به کار بردن دماغی مقایسه کرده که برای گریم معادل فرنگی حاجی فیروز استفاده می‌شد.

این بازیگر نوشته است: «اگر بردلی کوپر نمی‌تواند تنها با استفاده از قدرت بازیگری‌اش نقش را در بیاورد، نقش را به او ندهید، به جایش از یک بازیگر یهودی استفاده کنید.» بینیومین گیلبرت، سخنگوی «کارزار علیه یهودی‌ستیزی» هم گفته «شگفت‌انگیز است که هیچکس درباره این مسئله تردید هم نکرده که یک بینی بزرگ به یک بازیگر غیر یهودی بچسبانیم تا نقش یک یهودی را بازی کند.»

او گفت:«سازندگان فیلم باید درک کنند که مشکل کجاست. اگر این اتفاق نیفتند نشان‌دهنده آن است که وقتی پای تصویر کردن یک یهودی در سینما در میان است، استانداردی دوگانه در کار است.»

فیلم مایسترو قرار است برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش در بیاید و بعد از آن در ماه دسامبر روی نتفلیکس برود.

گفته می‌شود که داستان فیلم درباره رابطه برنستاین و همسرش، فلیسیا مونته‌آلگره، بازیگر و فعال اجتماعی است. لئونارد برنستاین سال ۱۹۹۰ میلادی در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

برنستاین با ساختن آهنگ‌هایی برای فیلم داستان وست ساید در میان عموم مشهور شد. او همچنین در نوشتن نمایش‌های موزیکالی مانند «در شهر»، «شهر شگفت‌انگیز» و «کاندید» برای اجرا در سالن‌های تئاتر برادوی نیویورک نقش داشت.

او در زندگی حرفه‌ای برجسته‌اش، که در آن به عنوان یکی از معتبرترین رهبران کنسرت اواخر قرن بیستم هم شناخته می‌شد، جوایز زیادی از جمله امی،‌ گرمی و تونی را برای کارهایش دریافت کرد.

فیلم دیگری که آن هم قرار است به زودی نمایش داده شود و بحث و جدل مشابهی را برانگیخته، فیلم «گلدا» است.

در این فیلم که گای ناتیو کارگردانی کرده، هلن میرن نقش گلدا مایر، نخست وزیر پیشین اسرائیل را بازی می‌کند. این فیلم قرار است اواخر ماه اوت در آمریکا اکران شود.

سال گذشته مورین لیپمن،‌ بازیگر، به نشریه جوئیش کرونیکل گفته بود که با انتخاب هلن میرن برای ایفای نقش گلدا مایر مخالف است چون «یهودی بودن شخصیت فیلم بسیار مهم است.»

 

منبع: بی بی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا