تیتر روزسینمای ایران

ونیز 2022؛ حضور درخشان و جنجالی سینمای ایران

ونیز 2022، هفتادونهمین دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، با حضور پررنگ سینماگران ایرانی برگزار خواهد شد.

سارینا عزتی‌زاده-سینماپلاک؛ رابطه سینمای ایران با جشنواره ایتالیایی ونیز همیشه خوب بوده و در دوره‌های مختلف این جشنواره آثار ایرانی مختلفی به نمایش درآمده‌اند یا فیلمسازان و هنرمندان ایرانی مختلفی در این جشنواره درخشیده‌اند. در ونیز 2022 لیلا حاتمی به عنوان داور بخش اصلی و دو فیلم سینمایی «بدون خرس» جعفر پناهی و «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند در بخش اصلی حضور دارند.

تصویری از نوید محمدزاده در شب، داخلی، دیوار

 

همچنین دو فیلم «جنگ جهانی سوم» هومن سیدی و «بی‌رویا» آرین وزیر‌دفتری در بخش‌ افق‌های این دوره از جشنواره ونیز پذیرفته شده‌اند و حضور خواهند داشت.

فیلم «بانو» ساخته تهمینه رافائلا به تهیه‌کنندگی کتایون شهابی، محصول جمهوری آذربایجان در بخش کالج سینمایی بینال به نمایش درمی‌آید. همچنین داریوش خنجی به عنوان مدیر فیلمبرداری فیلم «باردو» به کارگردانی آلخاندرو ایناریتو از دیگر ایرانیان حاضر در جشنواره ونیز است.

اینها و در کنار آن صحبت‌های مدیر هنری این دوره از جشنواره که در آن به توجه ویژه این جشنواره به فیلم‌ها و فیلمسازان ایرانی سخن گفته بود نشان می‌دهد که باید منتظر یک جشنواره احتمالا جنجالی و پرحاشیه برای سینمای ایران باشیم.

در این گزارش مروری داریم بر فیلم‌های ایرانی حاضر در این دوره و حضور ویژه لیلا حاتمی به عنوان داور بخش اصلی در این جشنواره قدیمی و باسابقه.

 رقابت دو فیلم ایرانی برای دستیابی به شیر طلایی

تصویری از بدون خرس (خرس نیست)

فیلم «بدون خرس» (خرس نیست) نخستین فیلم داستانی جعفر پناهی پس از فیلم «سه‌رُخ» است که پیش از این برنده جایزه بهترین فیلمنامه در بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۱۸ شد. گفتنی است جدیدترین اثر پناهی یک درام عاشقانه است که دو داستان عاشقانه را به موازات هم روایت می‌کند که هر دو به دلیل مواجه با مسائل جاری امروز ایران با ناکامی روبرو می‌شوند.

جعفر پناهی، ناصر هاشمی، وحید مبصری، بختیار پنجه‌‌ای، مینا کاوانی، نرجس دلارام و رضا حیدری تعدادی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند که این روزها کارگردانش برای گذراندن یک دوره محکومیت قدیمی در زندان اوین حضور دارد.

جدیدترین اثر برادران جلیلوند نیز در رقابت بخش اصلی جشنواره ونیز وجود دارد. نوید محمدزاده و دایانا حبیبی، نقش‌های اصلی فیلم «شب، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند را ایفا می‌کنند.

امیرآقایی، سعید داخ و علیرضا کمالی دیگر بازیگران این فیلم هستند تا به این ترتیب سومین حضور وحید جلیلوند در ونیز پس از دو تجربه درخشان قبلی رقم بخورد. «شب، داخلی، دیوار» داستان یک مرد نابینا است که تلاش می‌کند خودش را بکشد با این حال دربان ساختمان از این کار جلوگیری می‌کند. آن دربان، مرد نابینا را از وجود یک زن فراری که در ساختمان پنهان شده خبردار می‌کند و حالا هدف مرد نابینا، کمک به آن زن می‌شود.

«جنگ جهانی سوم» و «بی‌رویا» در بخش افق‌ها

جنگ جهانی سوم در جشنواره ونیز 2022
پوستر جنگ جهانی سوم

فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی هومن سیدی و نویسندگی هومن سیدی، آرین وزیر دفتری و آزاد جعفریان تولید شده است. محسن تنابنده بازیگر نقش اصلی این فیلم است و ندا جبرئیلی، مهسا حجازی و حاتم مشمولی دیگر بازیگران این فیلم هستند.
در خلاصه این فیلم کنجکاوی‌برانگیز که مدیر هنری جشنواره ونیز آن را استعاره‌ای از فضای سیاسی اجتماعی این روزهای ایران دانسته، آمده است: من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم…

این فیلم‌سینمایی با سرمایه‌گذاری نماوا و نماآگهی تولید شده و درواقع این اولین‌بار است که در سینمای ایران یک پلتفرم پخش آنلاین به ساخت یک پروژه سینمایی ورود کرده است.

«بی‌رویا» اولین ساخته بلند آرین وزیر دفتری بعد از تجربه‌های درخشانش در فیلم کوتاه است که برای اولین بار در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
این فیلم حالا به عنوان نماینده ایران در بخش افق‌های گسترش جشنواره ونیز حضور دارد. هومن سیدی و سعید سعدی تهیه‌کنندگان این فیلم هستند. طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی از بازیگران اصلی هستند. این فیلم روایتی از زوج جوانی به نام رویا و بابک است که در آستانه مهاجرت با دختری بی‌نام و نشان مواجه می‌شوند و به تدریج هویت رویا دچار دگرگونی می‌شود.

لیلا حاتمی داور بخش اصلی

لیلا حاتمی داور ونیز شد

هفتادونهمین جشنواره فیلم ونیز، لیلا حاتمی را در فهرست داوران بخش اصلی مسابقه بین‌الملل دارد تا در کنار چهره‌های سرشناس سینمای دنیا این دوره از جشنواره را قضاوت کنند.

امسال جولین مور بازیگر آمریکایی ریاست هیئت داوران بخش اصلی را برعهده دارد و در کنار لیلا حاتمی، «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده برنده نوبل ادبیات ژاپنی، «ماریانو کان» (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آرژانتینی)، «لئوناردو دی‌کاستانزو» (کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی) «آدری دیوان» (کارگردان فرانسوی) و «رودریگو سوروگوین» (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیایی) دیگر اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند.

لیلا حاتمی پیش از این در سال ۲۰۱۴ یکی از داوران بخش رقابتی اصلی جشنواره فیلم کن بود و جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر جشنواره برلین  را برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» و جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کارلووی واری را برای «پله آخر» در کارنامه دارد.

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: 

داوران ایرانی، فیلم‌های جهانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا