سینمای ایرانویدیو ویژهویژه

ورود جناب آقای هامون!

فاطمه باقری؛ هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه سال68 در تهران برگزار شد.

مسابقه، مرور یک سال سینمای ایران، فیلم‌های اول، ده سال سینمای کودک و نوجوان، جشنواره جشنواره‌های، نمایش‌های ویژه، گنجینه‌های فیلمخانه‌ای و سینما و ادبیات بخش‌های مختلف هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بودند. در این دوره برای اولین‌بار بخش فیلم‌های کوتاه در جشنواره وجود نداشت و بعدها تحت عنوان جشنواره فیلم کوتاه تهران به عنوان جشنواره‌ای مستقل شکل گرفت و جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان همزمان با جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
عبدالله اسفندیاری، محمدعلی حسین‌نژاد، محمدحسین حقیقی و علیرضا شجاع نوری هیات انتخاب این دوره بودند.
در جشنواره هشتم علی حاتمی با «مادر»، ناصر تقوایی با «ای ایران»، مسعود کیمیایی با «دندان مار»، عباس کیارستمی با دو فیلم «مشق شب» و «کلوزآپ» و داریوش مهرجویی با «هامون» در بخش مسابقه حضوری پررنگ و تماشایی داشتند.
نام ابراهیم حاتمی‌کیا، پوران درخشنده، یدالله صمدی، جمال شورجه، کیومرث پوراحمد و اصغر هاشمی، نسل اول فیلمسازان بعد از انقلاب نیز در بخش‌های مختلف جشنواره هشتم به چشم می‌خورد.
از سوی دیگر در این دوره از جشنواره فیلم فجر، فیلم‌اولی‌ها بخش مجزایی داشتند که یک هیات داوران متفاوت از هیات داوران بخش مسابقه فیلم‌های این بخش را داوری می‌کرد. تهمینه میلانی، احمدرضا درویش، علیرضا رئیسیان، محمد کاسبی و حمید سمندریان از جمله فیلم‌اولی‌های این دوره بودند که فیلم‌هایشان توسط عزت‌الله انتظامی، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدحسین حقیقی و تورج منصوری مورد داوری قرار گرفت. «آخرین پرواز» ساخته احمدرضا درویش و «بچه‌های طلاق» ساخته تهمینه میلانی جایزه بهترین فیلم این بخش را از آن خود کردند. همچنین حسین قاسمی جامی نیز برای فیلم «تا مرز دیدار» از سوی هیات داوران شایسته دریافت جایزه شناخته شد.
سیف‌الله داد، فرهاد صبا، منوچهر عسگری‌نسب، هوشنگ کامکار و محمدباقر کریمیان هیات داوران جشنواره هشتم، در پایان این دوره جایزه ویژه خود را به عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی و سیمرغ بهترین فیلم را به «مهاجر» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اهدا کردند.
داریوش مهرجویی که با «هامون» در 12رشته نامزد دریافت سیمرغ شده بود، سیمرغ بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردان جشنواره هشتم را از آن خود کرد. افسر اسدی و رقیه چهره‌آزاد بهترین بازیگران نقش دوم و اول زن و اکبر عبدی و خسرو شکیبایی بهترین بازیگران نقش دوم و اول مرد این دوره شناخته شدند.
اختتامیه این دوره 22بهمن 68 با حضور سیدمحمدخاتمی وزیر فرهنگ و ارشاد وقت برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا