تیتر روزسینمای ایران

همه ماجراهای فیلم داریوش مهرجویی

پس از انتشار ویدئوی اعتراضی تند داریوش مهرجویی حبیب ایل‌بیگی اعلام کرد فیلم لامینور مشکلی برای اکران ندارد.

فاطمه پاقلعه‌نژاد-سینماپلاک؛ در پی حذف «لامینور» داریوش مهرجویی از لیست فیلم‌های اکران نوروز در روزهای اخیر حواشی بسیاری به وجود آمده است. فیلمی که در سال 98 برای اکران نوروزی مجوز نمایش از سازمان سینمایی دولت دهم دریافت کرده بود، این روزها با مشکلاتی روبه‌رو شده است که برخی از آن به بدعت عجیب سازمان سینمایی در بازبینی فیلم‌هایی که در دولت قبلی مجوز گرفته‌اند برمی‌گردد.

داریوش مهرجویی

در ابتدا محمدرضا فرجی از این گفت که رضا درمیشیان برای تمدید مجوز نمایش فیلمش پس از دو سال، دیر اقدام کرده است. رضا درمیشیان با تکذیب این شایعه در توئیتر نوشت:  ⁧‫این‌ درخواست ازسه ماه پیش به سازمان سینمایی ارائه شده و هیچ‌گونه تاخیری صورت نگرفته و باتوجه به سه بار بازبینی مجدد فیلم در یک هفته اخیر و بازبینی فیلم توسط جناب وزیر و ریاست سازمان سینمایی در انتظار تمدید پروانه نمایشیم.

 

پس از این ماجرا اما سازمان سینمایی در حرکتی عجیب اسامی فیلم‌های نوروزی را متفاوت از ترکیبی که شورای صنفی نمایش اعلام کرده بود و با حذف علف‌زار و لامینور اعلام کرد تا آب پاکی را روی دست همه بریزد.

رضا درمیشیان پس از اعلام اسامی ترکیب فیلم‌های نوروزی نوشت: مقابل منزل آقای داریوش مهرجویی ایستاده‌ام و پای رفتن به داخل خانه‌ را ندارم، با خودم کلنجار می‌روم که چگونه بگویم.
سخت است به آقای مهرجویی که چندشب پیش از ICU بیرون آمده بگویم سازمان سینمایی اجازه نمایش فیلم‌تان «لامینور»‌را نداده!
این است حکایت حذف و بی‌حرمتی به بزرگان سینمای ایران.

چندساعت بعد از این توئیت هم داریوش مهرجویی با انتشار ویدئویی با عصبانیت شدید خطاب به مدیران سازمان سینمایی گفت برای گرفتن حقش تحصن خواهد کرد.
ویدئویی که به سرعت در فضای مجازی وایرال شد و با واکنش‌های گسترده کاربران توئیتر و اینستاگرام روبه‌رو شد و بسیاری از منتقدان و روزنامه‌نگاران سینمایی بابت بی‌مهری با داریوش مهرجویی به سازمان سینمایی و مدیرانش تاختند.
«کانون کارگردانان سینما در بیانیه‌ای این ویدئو را «تلخ‌ترین فیلم کوتاه سینمای ایران« توصیف کرد و نوشت:

استاد مهرجویی در دو دقیقه بغض فروخورده سینمای ایران را شکست و یک‌تنه صدای تمامی جامعه سینمای ایران شد، سینمایی که دهه‌هاست زیر فشار سانسور و توقیف و حالا بازبینی مجدد و بی‌اعتبار ساختن پروانه‌های صادرشده توسط مخالفین تندرو سینما، در حال از بین رفتن است.کانون کارگردانان سینمای ایران از آقای خزاعی ریاست محترم سازمان سینمایی که پیگیر حل این مشکل است، می‌خواهد قبل از اقدام استاد مهرجویی به تحصن در وزارت ارشاد، پروانه نمایش فیلم سینمایی «لامینور» را تمدید کرده و بدعتِ بازبینی مجدد دیگر فیلم‌های سینمایی دارای پروانه نمایش را نیز پایان دهند. کانون کارگردانان سینمای ایران تمام‌قد در کنار استاد مهرجویی و همه سینماگران خسته از سانسور و توقیف ایستاده است.»

این اتفاق‌ها و واکنش‌ها باعث شد تا حبیب ایل‌بیگی با انتشار ویدئویی اعلام کند: فيلم لامينور نه توقيف است و نه مانعی برای اكران آن در آينده وجود دارد.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: برای اكران نوروزی ٢١ فيلم متقاضی بودند كه از ميان آنها می‌بايست ٧ فيلم انتخاب می‌شد، شورای صنفی نمايش و سازمان سينمايی در اين انتخاب‌ها جوانب مختلفی از جمله حضور در جشنواره فیلم فجر، تنوع ژانر و مخاطب مدنظر قرار می‌دهند، «لامينور» هم مانند ١٤ فيلم ديگري كه در بسته اكرانی نوروز قرار نگرفته است، امكان اكران در مقاطع زماني ديگر را دارد.

ایل بیگی افزود: آقای مهرجویی از بزرگان و پیشکسوتان سینماست و برای همه ما قابل احترام است. در خصوص فیلم «لامینور» هم بارها به تهیه کننده فیلم گفته‌ایم که فیلم مشکلی برای پروانه نمایش ندارد و مسیر اکران آن باز است؛ دلیل این هیاهو و حواشی را نمی‌فهمیم. فیلم فقط در جدول اکران نوروز نیست.

این گفته‌های حبیب ایل‌بیگی هم با واکنش رضا درمیشیان روبه‌رو شد. تهیه‌کننده فیلم لامینور بار دیگر در توئیترش نوشت:
حبیب ایل‌بیگی (معاونت نظارت و ارزشیابی): بار‌ها گفته‌ایم که «لامینور» مشکلی برای پروانه نمایش ندارد.
جناب آقای ایل‌بیگی
آقای مهرجویی هم بارها فرموده‌اند که پروانه نمایش را تمدید نمایید. شما که چهار بار لامینور را بازبینی کرده‌اید اگر مشکل ندارید چرا پروانه نمایش را تمدید نمی‌کنید؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا