انتخاب سردبیرسینمای ایران

حکم عجیب برای سعید روستایی/مجازات کارگردان به جای تهیه کننده

سعید روستایی به شش ماه حبس و ممنوعیت معاشرت با دیگر سینماگران به اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شد.

سینماپلاک، بر اساس خبری که سایت روزنامه اعتماد منتشر کرد سعید روستایی کارگردان فیلم «برادران لیلا» توسط شعبه 26 دادگاه انقلاب به شش ماه حبس محکوم شد.

در این خبر که ساعتی بعد از سایت روزنامه اعتماد پاک شد آمده است: «شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران سعید روستایی کارگردان فیلم «برادران لیلا» را به 6ماه حبس تعزیزی محکوم کرد، که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت 5سال تعلیق شده است، مستند این حکم ساخت و پخش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره کن بوده است.»

همچنین در این حکم و به عنوان تعلیق مراقبتی، آقای روستائی در ایام تعلیق موظف به ۱. خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق ۲. خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق ۳. گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق شده است.

نکته جالب توجه این است که درحالی ساخت فیلم «برادران لیلا» به عنوان مستند این حکم عجیب اعلام شده که این فیلم دارای پروانه ساخت از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. همچنین اگر پخش فیلم در جشنواره فیلم «کن» به عنوان موردی مستحق مجازات در نظر گرفته شده باشد باید پرسید آیا براساس قانون در این مورد تهیه کننده فیلم نباید مسوولیت قانونی پاسخگویی به خاطر نمایش فیلم در جشنواره های خارجی را به عهده بگیرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا