سینمای ایرانویدیو ویژهویژه

غوغای «مسافران» در جشنواره دهم

دهمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور 177 فیلم ایرانی و خارجی، در 13 بخش و 14سالن سینما در تهران برگزار شد.

جشنواره جشنواره‌ها؛ نمایش‌های ویژه؛ آکیرا کوروساوا، شرق، ایمان به فرجام نیک؛ اینگمار برگمان، غرب، تردید و سرگشتگی؛ استادان خاموش سینمای فرانسه؛ دادوستد تصویر و کلام. ادبیات و سینمای شوروی؛ سفیران خنده؛ سینمای فلسطین جلوه‌های مقاومت بخش‌های بین‌المللی دهمین جشنواره فیلم فجر بودند.
سینمای ایران در یک سکانس یکی از بخش‌های جدید این دوره بود که در آن یک سکانس یک تا سه دقیقه‌ای از فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش مسابقه 9دوره پیشین جشنواره به انتخاب سازندگانشان طی 8ساعت در طول یک روز به نمایش گذاشته شد.
در این دوره بخش خارج از مسابقه مرور یک سال سینمای ایران حذف شد و همه فیلم‌های انتخاب شده در دو بخش رقابتی جشنواره به نمایش درآمدند.
علیرضا رئیسیان، حمید محبی و محمد آفریده هیات انتخاب این دوره از جشنواره فجر بودند.
دو نیمه سیب (کیانوش عیاری)، زندگی و دیگر هیچ (عباس کیارستمی)، دلشدگان (علی حاتمی)، بدوک (مجید مجیدی)، ناصرالدین شاه آکتور سینما (محسن مخملباف)، نرگس (رخشان بنی‌اعتماد)، قربانی (رسول صدرعاملی)، نیاز (علیرضا داوودنژاد)، وصل نیکان (ابراهیم حاتمی‌کیا)، هور در آتش (عزیزالله حمیدنژاد) از فیلم‌های مهم جشنواره دهم بودند.
داریوش مهرجویی با «بانو» در بخش رقابتی این دوره حضور داشت که فیلم او از جدول برگزاری جشنواره حذف شد.
بهروز افخمی، رسول ملاقلی‌پور، پرویز صمدی مقدم، خسرو سینایی و فرهاد صبا داوران بخش مسابقه ملی سینمای ایران و محمود ارژمند، جهانگیر الماسی، ابراهیم حاتمی‌کیا، عطالله حیاتی و یدالله صمدی داوران بخش فیلم‌های اول و دوم این دوره بودند.
در پایان و در اختتامیه این دوره که در تالار وحدت برگزار شد فیلم «نیاز» ساخته علیرضا داوودنژاد سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد و جایزه ویژه هیات داوران به «مسافران» اثر بهرام بیضایی رسید.
رخشان بنی‌اعتماد با دریافت سیمرغ بلورین کارگردانی برای فیلم «نرگس» نام خود را به عنوان اولین کارگردان زن دارنده این جایزه ثبت کرد.
فرامرز صدیقی و مجید مظفری سیمرغ بهترین بازیگر مرد نقش اول و دوم و جمیله شیخی و فاطمه معتمدآریا جایزه بهترین بازیگر زن نقش اول و دوم را دریافت کردند.
«مسافران» با نامزدی در 14 رشته و دریافت 6سیمرغ رکورددار این دوره از جشنواره بود.
«بدوک» مجید مجیدی به عنوان بهترین فیلم اول یک کارگردان و «خمره» دومین ساخته ابراهیم فروزش سیمرغ بهترین فیلم دوم را از آن خود کرد. جایزه ویژه هیات داوران در این بخش به «هور در آتش» ساخته عزیزالله حمیدنژاد رسید.
در این دوره برای اولین بار داوران در پایان جشنواره در یک نشست مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا