تیتر روزسینمای ایران

سیدجواد هاشمی: بعید می‌دانم زهرا امیرابراهیمی به مقدسات توهین کند

امیدوارم عباسی پوستر را عوض کند تا ذهنیت توهین به مقدسات از بین برود!

امیدوارم عباسی پوستر را عوض کند تا ذهنیت توهین به مقدسات از بین برود!

سینماپلاک؛ سیدجواد هاشمی درباره‌ی حواشی فیلمی که زهرا امیرابراهیمی به خاطر بازی در آن در کن جایزه گرفته است، به انصاف نیوز می‌گوید: با شناختی که از زهرا امیرابراهیمی دارم بعید بدانم که بخواهد به مقدسات توهین کند. امیدوارم علی عباسی، کارگردان فیلم پوستر را عوض کند تا ذهنیت توهین به مقدسات از بین برود.

فیلم «عنکبوت مقدس» این روزها به محور مباحث گعده‌های سینمایی و غیرسینمایی تبدیل شده است. فیلم برشی از زندگی زن خبرنگار حوادث را روایت می‌کند که درگیر پرونده «سعید حنایی» قاتل زنجیره‌‌ای مشهد است. زهرا امیرابراهیمی، بازیگری که سال‌ها پیش از ایران کوچ اجباری کرد و زندگی در اروپا را برگزید، بازیگر نقش اول این فیلم است که با نقش‌آفرینی‌ خود توانست جایزه کن را از دیگر رقبا برباید. در حالی که بسیاری خوشحال از موفقیت زهرا امیرابراهیمی یا همان «زر امیرابراهیمی»، بودند این فیلم از سوی برخی مورد انتقادات شدید قرار گرفت و طرح پوستر فیلم «عنکبوت مقدس» واکنش‌های تندی را در پی داشت؛ برخی آن را «توهین به ساحت امام رضا (ع)» دانستند و سازمان سینمایی وزارت ارشاد نیز طی بیانیه‌ای فیلم «عنکبوت مقدس» را «یک شب‌نامه سخیف سیاسی نامید» که «به اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها مسلمان و جمعیت عظیم شیعیان جهان توهین کرده» است.

برخی دیگر واکنش‌ها له یا علیه این فیلم را زودهنگام دانستند و اظهار نظر در این مورد را به پس از تماشای فیلم کامل موکول کردند.

سیدجواد هاشمی، بازیگری که بیشتر در فیلم‌های «ارزشی» سینما بازی کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز این واکنش‌ها را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرد: من می‌گویم خدا کند حرف‌هایی که درباره محتوای این فیلم زده می‌شود، دروغ باشد. امام رضا (ع) همه‌گیر و جهان شمول است و امکان ندارد که حتی یک فرد لائیک هم به ایشان احترام نگذارد. به نظر من افرادی که به اعتقادات دیگران احترام نمی‌گذارند افراد محترمی نیستند.

زهرا امیرابراهیمی جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را دریافت کرد

او با بیان این که فرض را بر این می‌گیرم زهرا امیر ابراهیمی، متوجه محتوای فیلم نبوده است، افزود: اگر فرض بر این باشد، باید به هنر او تبریک گفته و توانمندیش را ستایش کرد. اما این سوال هم مطرح است که آیا دادن جایزه به زهرا امیرابراهیمی جنبه سیاسی دارد تا با برجسته سازی، فیلم بیشتر دیده شده و این بی‌احترامی منتشر شود؟ اگر از این سمت نگاه کنیم نه جایزه امیرابراهیمی معتبر است و نه فیلمی که ساخته شده قابل احترام.

سیدجواد هاشمی با تاکید بر این که هنوز فیلم را ندیدم و نمی‌توانم در مورد آن قضاوت کنم، گفت: وقتی توصیف فیلم از زبان دیگران شنیدم و پوستر و تیزر فیلم را دیدم قلبم به درد آمد و ناراحت شدم. چون فیلمساز نگاه محترمانه‌ای به اعتقادات مردم ندارد. آنچه دیده شده است توهین به مقدسات است در حالی که شخصیت امام رضا (ع) سیاسی نیست. من سمت نظام و حکومت را نمی‌گیرم اما حالم بد شد و درد کشیدم چون توهین به امام رضا (ع) توهین به اعتقادات من است. فکر می‌کنم تندروی و نادیده گرفتن توهین اشتباه است. از سوی دیگر باید عدالت رعایت و نیت کارگردان، بازیگران و سازندگان کاملا مشخص شود. اگر واقعا قصد توهین داشتند، به قاطعیت می‌گویم که بی‌جا کردند! اما اگر قصد توهین به امام رضا (ع) و قصدی در میان نبوده موضوع را به خدا واگذار می‌کنم.

این بازیگر سینما با بیان این که سخت‌ترین آدم‌ها را در شرایط مختلف در حرم امام رضا (ع) دیدم، تاکید کرد: حتی کافران هم به اعتقاد مردم بی‌احترامی نمی‌کنند. من بعید می‌دانم زهرا امیرابراهیمی قصد توهین به امام رضا (ع) را داشته باشد. وقتی از دل کسی خبر نداریم به هیچ عنوان انصاف نیست که او را متهم کنیم.

او با اشاره به پوستر فیلم عنکبوت مقدس، افزود: متاسفانه مرکز تار عنکبوت حرم مقدس امام رضا(ع) (یعنی احساسات شیعیان) قرار گرفته و این توهین به مقدسات شیعیان است. ای کاش علی عباسی، کارگردان این فیلم بگوید من پوستر را تغییر می‌دهم تا ذهنیتی در رابطه با توهین به مقدسات پیش نیاید.

این بازیگر در ادامه گفت: زهرا امیرابراهیمی را از زمان فعالیت هنری‌اش در ایران می‌شناسم. به قاطعیت می‌گویم که بعید است ایشان یا حتی یک ایرانی پیدا شود که قصد توهین به امام رضا (ع) را داشته باشد. امیدوارم این اشتباه عمدی نباشد. در صورت غیرعمدی بودن، این اشتباه قابل بخشش است. ولی اگر عمدی است واقعا متاسفم!

سیدجواد هاشمی در ادامه تاکید کرد: اسم فیلم «عنکبوت مقدس» را شنیدم و با یکی دو نفر که در جریان فیلمنامه بودند صحبت کردم. این افراد هم معترض بوده و گفتند که در فیلمنامه اشتباهاتی دارد. ضمن آن که اسم «عنکبوت مقدس» خود نوعی توهین مقدسات است و به نظر می‌آید سمت و سویی دارد. در هر صورت به عنوان مسلمان نمی‌توانم قبل از دیدن فیلم به صورت صد درصد قضاوت کنم. اگر به امام رضا (ع) توهین شده باشد، توهین به شخص بنده و تمام شیعیان است و باید به آن واکنش نشان داده و در مقابلش ایستاد. مخالفان این فیلم دو دسته هستند. دسته اول کسانی که صدایشان در نمی‌آید و دسته دوم صدایشان در می‌آید. من به هر دو گروه احترام می‌گذارم اما جزو گروه دوم هستم و اگر بدانم به امام رضا (ع) توهین شده حتما صدایم در می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا