سینمای ایرانویدیو ویژهویژه

بازگشت عنوان بین الملل به فجر از جشنواره چهارم

چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر در دهه فجر سال 1364 به میزبانی سینماهای آزادی، بهمن، عصر جدید، کریستال و شهر قصه و به دبیری سیدمحمد بهشتی برگزار شد.

مسابقه، کارنامه یک ساله سینمای ایران، چشم انداز سینمای آسیا، سینمای کودک و نوجوان و نمایش‌های ویژه بخش‌های مختلف چهارمین دوره چشنواره فیلم فجر بودند. جشنواره‌ای که در سال‌های قبل با شعار حذف تسلط فیلم‌های خارجی برگزار شده بود، در این دوره یک بار دیگر بخش فیلم‌های خارجی را اضافه کرد و عنوان جشنواره بین‌المللی فجر را برای خود برگزید اما دبیرش در کنفرانس مطبوعاتی پیش از آغاز جشنواره به سوالات خبرنگاران درباره فیلم‌های خارجی با این توجیه که: نمی‌خواهیم بر فیلم‌های خارجی تاکید داشته باشیم پاسخ نداد و از رسانه‌ها هم درخواست کرد بر این بخش تاکید زیادی نداشته باشند!

جشنواره فیلم فجر در دوره چهارم برای اولین بار هیات انتخاب داشت و ابوالحسن علوی طباطبایی، حمید دهقانپور و علی شکری آذر فیلم‌های بخش مسابقه را از میان 45 فیلم‌ متقاضی برگزیدند.

مادیان علی ژکان، جاده های سرد مسعود جعفری جوزانی، تنوره دیو کیانوش عیاری، دونده امیر نادری، اولی‌ها عباس کیارستمی، بلمی به سوی ساحل رسول ملاقلی پور، بایکوت محسن مخملباف، بهار ابوالفضل جلیلی، عقاب ها ساموئل خاچیکیان، آن سوی مه منوچهر عسگری نسب، کفش های میرزا نوروز محمد متوسلانی و… مهمترین فیلم‌های این دوره جشنواره فیلم فجر بودند.

هیات داوران جشنواره چهارم مجید بهمن پور، کمال حاج سیدجوادی، فرید حاج کریم خان، محمد خزاعی، جلال رفیع، مهدی رفیع زاده و منوچهر محمدی دو جایزه ویژه خود را به فیلم های اولی ها ساخته عباس کیارستمی و بهار ساخته ابوالفضل جلیلی اهدا کردند اما هیچ فیلمی را شایسته عنوان بهترین فیلم به عنوان مطلق ندانسته و به چهار فیلم «جاده های سرد» «پدربزرگ» «خط پایان» و «اتوبوس» لوح زرین بهترین فیلم اهدا کردند!

کیانوش عیاری برای ساخت «تنوره دیو» لوح زرین بهترین کارگردان این دوره از جشنواره را دریافت کرد.

هادی اسلامی و اسماعیل محمدی به ترتیب لوح زرین بهترین بازیگر نقش اول و دوم مرد را از آن خود کردند.

در این دوره هم مانند دوره اول و دوم، هیات داوران هیچ کدام از بازیگران زن را شایسته دریافت لوح زرین نقش اول ندانست و تاسف خود را نسبت به عدم توجه و پرداخت به شخصیت زن و وجوه والای انسانی آن در فیلم‌ها ابراز کرد! مهری مهرنیا جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن را برای بازی در تنوره دیو دریافت کرد.
این دوره از جشنواره که بیش از 168هزار نفر مخاطب داشت با برگزاری اختتامیه عصر روز 21 بهمن با حضور نخست وزیر و وزیر ارشاد و با سخنرانی میرحسین موسوی به کار خود پایان داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا