سینمای ایرانیادداشت

بازگشت عشق و ستاره به سینمای ایران

نهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1369 با تفاوتی محتوایی نسبت به دوره‌های قبل برگزار شد. حضور 5فیلم که در عنوانشان واژه «عشق» به کار رفته بود و چند فیلم دیگر که مضمونی عاشقانه داشتند، نشان از تحول در سینمایی داشت که در سال‌های قبل از آن «عشق» میوه ممنوعه‌اش بود که فیلمسازان با احتیاط به سراغش می‌رفتند.

مسابقه سینمای ایران، خارج از مسابقه، فیلم‌های اول و دوم، و مرور یک سال سینمای ایران بخش‌های ملی این دوره بودند.

در بخش بین‌المللی، در این دوره، علاوه بر جشنواره جشنواره‌ها، نمایش‌های ویژه، گنجینه‌های فیلمخانه‌ای، ادبیات و سینمای فرانسه و سینمای بین‌المللی، دو بخش سینمای فیلمسازان زن و مسابقه فیلم‌های اول و دوم به جشنواره اضافه شده بود.

در نیمه اول جشنواره بهترین فیلم اول و دوم کارگردان‌های ایرانی توسط هیات داورانی متشکل از رخشان بنی‌اعتماد، علیرضا رئیسیان، کیانوش عیاری، پروانه معصومی و رسول ملاقلی پور انتخاب می‌شد و در نیمه دوم جشنواره در بخش مسابقه بهترین فیلم اول و دوم با فیلمسازان بین‌المللی وارد رقابت می‌شدند تا یک هیات داوری بین‌المللی آنها را ارزیابی کند.

بحران خلیج فارس و ضرب‌الاجل سازمان ملل به عراق برای خروج از کویت باعث شد تا از میان بیش از 50فیلمساز و کارشناس خارجی که برای حضور در جشنواره نهم از آنها دعوت شده بود، تنها 23نفر به ایران بیایند و برخی از فیلم‌های بخش بین‌المللی هم به موقع به جشنواره نرسند.

عبدالله اسفندیاری، محمدعلی حسین‌نژاد و محمدحسین حقیقی هیات انتخاب جشنواره نهم و ابراهیم حاتمی‌کیا، علیرضا شجاع‌نوری، فرهاد صبا، منوچهر عسگری‌نسب و محمدعلی نجفی هیات داوران این دوره بودند.

آپارتمان شماره 13 (یدالله صمدی)، ابلیس (احمدرضا درویش)، پرده آخر (واروژ کریم مسیحی)، در مسلخ عشق (کمال تبریزی)، دو فیلم با یک بلیت (داریوش فرهنگ)، شب های زاینده رود و نوبت عاشقی (محسن مخملباف)، عروس (بهروز افخمی) و عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی) از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره از جشنواره بودند که از این میان در پایان جشنواره «پرده آخر» با کسب 8سیمرغ بلورین رکورد دریافت سیمرغ توسط یک فیلم را در تمام ادوار پیش از آن شکست و همچنان در صدر جدول رکوردداران سیمرغ قرار دارد.

«نوبت عاشقی» و «شب‌های زاینده‌رود» دو اثر محسن مخملباف، پرحاشیه‌ترین فیلم‌های جشنواره نهم بودند تا آنجا که حواشی آنها تا صحن مجلس و تریبون نماز جمعه هم کشیده شد و هر دو فیلم توقیف شده و هیچ‌گاه رنگ اکران به خود ندیدند.

در این دوره بهروز افخمی با «عروس» و معرفی ابوالفضل پورعرب و نیکی کریمی پس از سالها مفهوم ستاره را به سینمای ایران برگرداند.

در پایان نهمین دوره جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم به یک فیلم کمدی به نام « آپارتمان شماره 13 » اهدا شد و واروژ کریم مسیحی با فیلم «پرده آخر» برنده جایزه بهترین کارگردانی شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن نیز به مهدی هاشمی و فریماه فرجامی رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا