تیتر روزسینمای ایران

اسماعیل شنگله درگذشت

اسماعیل شنگله بازیگر سینما و تلویزیون به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

اسماعیل شنگله بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون روز گذشته ۲۴ تیرماه بر اثر ابتلاء به کرونا درگذشت.

لیلا شنگله فرزند این هنرمند در صفحه مجازی خود این خبر را تأیید کرد.

اسماعیل شنگله درگذشت

اسماعیل شنگله متولد 13 خرداد 1315 در تهران بازیگر سینما و تلویزیون ایرانی میباشد. او تئاتر را از سال 1332 آغاز نمود و در سال 1335 وارد هنرستان هنرپیشگی شد. 

اسماعیل شنگله در سال 1315 در تهران متولد شد و مثل خیلی از هم نسل هایش اولین قدم های بازیگری اش را روی صحنه تئاتر برداشت و بعد به تلویزیون و سینما آمد اما همانطور که خودش هم می گوید، تئاتر در آن سال ها بیشتر جنبه خصوصی داشت. او در سال 1332 برای آغاز مسیر حرفه ای خود در کلاس های جامعه باربد ثبت نام کرد و سه سال بعد نیز به هنرستان هنرپیشگی تهران رفت.

اسماعیل شنگله درگذشت
اسماعیل شنگله در وین

بعدها شنگله به قصد ادامه تحصیل شروع به یادگیری زبان آلمانی کرد و در ادامه با مهاجرت به آلمان، لیسانس کارگردانی خود را از آکادمی هنر های نمایشی وین دریافت کرد.

اسماعیل شنگله در سال 1348 پس از فارغ التحصیلی در اتریش، به ایران بازگشت و به تدریس بازیگری در دانشکده هنر های دراماتیک پرداخت.

در ادامه شنگله در رادیو تلویزیون ملی شروع به کار کرد و حتی پس از انقلاب اسلامی نیز به فعالیت‌های هنری خویش مانند سینما، تلویزیون و تئاتر ادامه داد و کارنامه هنری بسیار پرباری داشت.

اسماعیل شنگله درگذشت
اسماعیل شنگله در مدار صفر درجه

این بازیگر مطرح که سابقه ایفای نقش در سریال‌های «مدار صفر درجه»، «خانه‌ای در تاریکی»، «لبه آتش» و… را نیز در کارنامه هنری خود دارد طبق گفته خودش در یکی از مصاحبه‌ها، از سال 1390 با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد. او در سال 1399 در گفت‌وگو با یک خبرنگار درباره علت غیبت طولانی‌اش در عرصه سینما و تلویزیون گفته بود: من از 10 سال پیش درگیر این کسالت بوده‌ام و هنوز هم بیمار هستم. به همین دلیل از تهران به گیلان نقل مکان کردم زیرا آب و هوای گیلان مناسب تر است.

اسماعیل شنگله درگذشت

او در طول سال های فعالیتش تجربه همکاری با کارگردان های مشهوری همچون داود میرباقری، بهمن زرین پور و کامران قدکچیان را داشته و در آثاری مثل «دایره مینا» (داریوش مهرجویی)، «سگ کشی» (بهرام بیضایی)، «سام و نرگس» (ایرج قادری)، «پارتی» (سامان مقدم)، «آبی» (حمید لبخنده) و … ایفای نقش کرده است.

«سال‌های ابری» (1393) آخرین نقش‌آفرینی اسماعیل شنگله در تلویزیون و «عروسک فرنگی» (1384) آخرین نقش‌آفرینی شنگله در سینمای ایران بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا