توفیقی که پسر دلفینی کسب کرد

در اتفاقی عجیب و کمنظیر، انیمیشن پسر دلفینی در روسیه توانست به فروش میلیون دلاری برسد.
سینماپلاک؛ خبر فروش 1.7میلیون دلاری انیمیشن پسر دلفینی (حدود 50میلیارد تومان یعنی کمی کمتر از رقم فروش «دینامیت» که 7ماه در سینماهای ایران اکران بود و این روزها عنوان پرفروشترین فیلم سینمای ایران را دارد) در روزهای اخیر به یکی از پربازدیدترین خبرهای حوزه سینما تبدیل شده است.
انیمیشنی که به کارگردانی و نویسندگی محمد خیراندیش و تهیهکنندگی محمدامین همدانی در سال 1399 در سازمان اوج تولید شده حالا اکران خود را از آسیای میانه و از کشور روسیه آغاز کرده و طبق اعلام تهیهکننده در دو هفته اول اکران در کشور روسیه توانسته دومین رتبه فروش در این کشور را به دست آورده است.
این درحالیاست که گفته میشود هزینه ساخت این انیمیشن در ایران حدود 300هزار دلار بوده است و سازمان اوج طبق گفته محسن دریالعل حق پخش آن را 600هزاردلار به شرکت روس فروخته است. این یعنی «پسر دلفینی» تنها با اکران در روسیه توانسته برای سازندگانش به سوددهی برسد. موضوعی که دریالعل در نشست خبری خود عنوان کرد و آن را در راستای برنامههای سازمان اوج در راستای ارزآوری دانست.
«پسر دلفینی» که درحال حاضر محصولی از استودیوی ایرانی اسکایفریم است و به طور کامل از سازمان اوج خریداری شده میتواند نمونهای باشد از سینمایی که هم سرگرمی است و هم صنعتی. یک انیمیشن که آنطور که از تصاویرش برمیآید، کیفیت بالایی دارد و براساس آنچه تهیهکنندهاش در گفتوگو با صبا اعلام کرده نگارش و پژوهش فیلمنامهاش دوسالونیم زمان برده تا بتواند علاوه بر کیفیت ساخت داستان جذابی نیز داشته باشد.
از سوی دیگر براساس اعلام صفحه اسکایفریم در اینستاگرام به زودی و همزمان با پخش داخلی این انیمیشن که احتمالا در شهریورماه خواهد بود، عروسکهای کاراکترهای «پسر دلفینی» هم به بازار عرضه خواهند شد تا در کنار کسب درآمد از راه گیشه، از فرصتهای دیگر درآمدزایی نیز بهره کافی را ببرند.
اتفاقی که در سینمای ایران چندان مسبوق به سابقه نیست و میتواند الگویی باشد برای تولیدکنندگان فیلم تا علاوه بر تشویقشان به حضور در سینمای کودک و نوجوان علاوه بر تولید محصول باکیفیت، بازار بزرگ محصولات مرتبط با کودک و نوجوان را به یادشان بیاورد.