سینمای ایرانویدیو ویژهویژه

وقتی زور انتقاد تماشاگران به برگزارکنندگان چربید

فاطمه باقری؛ ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در دهه فجر 1366 با بیش از 270هزار مخاطب در تهران برگزار شد. برخلاف دوره قبلی که در بحبوحه جنگ و بمباران شهرهای کشور توسط رژیم بعث عراق، جشنواره فجر تقریبا در همه مراکز استان‌ها هم رونق داشت، در این دوره مسوولان برگزاری با بهانه کمبود مواد خام و امکانات، برگزاری جشنواره را به شهر تهران منحصر کردند.

مسابقه، مرور یک سال سینمای ایران، سینمای کودکان و نوجوانان، نمایش‌های ویژه، امید-ایثار-دنیای آندره تارکوفسکی، سینمای غیرمتعهدها و چشم‌انداز آنونس پس از انقلاب اسلامی بخش‌های مختلف ششمین دوره جشنواره فیلم فجر بودند که از این میان بخش مرور آثار آندره تارکوفسکی با استقبال گسترده تماشاگران روبه‌رو شد. به طوری که بیش از 20هزار تماشاگر در 37سانس در طول یازده روز به تماشای 6فیلم از این فیلمساز بزرگ نشستند.

آن سوی آتش (کیانوش عیاری)، ایستگاه (یدالله صمدی)، پاییزان (رسول صدرعاملی)، پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده)، ترن (امیر قویدل)، جهیزیه ای برای رباب (سیامک شایقی)، خارج از محدوده (رخشان بنی اعتماد)، شاید وقتی دیگر (بهرام بیضایی)، شیرک (داریوش مهرجویی)، کانی مانگا (سیف الله داد)، مسافران مهتاب (مهدی فخیم زاده) از فیلم‌های مهم این دوره از جشنواره بودند.

از میان 47فیلم ساخته شده در سال 66، هیات انتخاب شامل عبدالله اسفندیاری، علیرضا شجاع نوری و محمدحسین حقیقی، 23فیلم را برای حضور در بخش مسابقه انتخاب کرده بود اما کیفیت پایین فیلم‌های این بخش و اعتراض‌ها و انتقادهایی که در طول نیمه اول جشنواره از سوی تماشاگران به این موضوع وارد شد باعث شد تا در نیمه دوم جشنواره چهار فیلم «شاید وقتی دیگر»، «ویزا»، «پرستار شب» و «تحفه‌ها» به بخش مسابقه این دوره اضافه شوند.

اختلاف میان حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی و عدم حضور فیلمهای حوزه هنری در این دوره، یکی دیگر از حواشی جشنواره ششم فیلم فجر بود.

هیات داوران این دوره شامل سیدمحمد بهشتی، محمد خزاعی، کریم زرگر، محمدباقر کریمیان و محمدعلی نجفی در پایان جشنواره هیچ فیلم و فیلمنامه‌ای را شایسته دریافت لوح زرین ندانست. هرچند سیف‌الله داد برای «کانی مانگا» و پوران درخشنده برای «پرنده کوچک خوشبختی» جایزه ویژه‌ هیات داوران را گرفتند. کیانوش عیاری لوح زرین بهترین کارگردان و فرامرز قریبیان و پروانه معصومی لوح زرین بهترین بازیگران نقش اصلی مرد و زن را از آن خود کردند.

از دیگر نکات این دوره می‌توان به حضور 13فیلمساز فیلم اولی از جمله رخشان بنی‌اعتماد و جایزه گرفتن رضا میرکریمی و جواد شمقدری در بخش بهترین فیلم کوتاه و بهترین فیلم کوتاه مستند اشاره کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا