تیتر روزویدیو ویژه

مساله لاینحل نمایش ساز در تلویزیون!

روز گذشته انتشار پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای به یک استفتا درباره نمایش ساز در برنامه‌های تلویزیونی و جایز دانستن نمایش آلات موسیقی قابل استفاده برای تولید موسیقی حلال توسط ایشان، بار دیگر موضوع ممنوعیت عجیب نمایش آلات موسیقی در تلویزیون را بر سر زبان‌ها انداخت.

اینکه چه کسی مانع از نشان دادن ساز در تلویزیون می شود را کسی نمی داند. از همان سالهای اول انقلاب بود که نمایش ساز در تلویزیون بدون حکم شرعی یا ماده قانونی ممنوع شد.

زنده‌یاد صادق طباطبایی در گفت‌وگویی دراین‌باره می‌گوید: در همان سال های صدر انقلاب، روزی مسئولان اصناف از امام کسب تکلیف کردند که با فروشندگان آلات موسیقی چه باید کرد؟ امام در پاسخ قريب به این مضمون جواب دادند که سازها و ادوات موسیقی في نفسه مشمول حکم حرمت قرار ندارند. نوع استفاده و موارد مصرف و شرایط جانبی است که تعیین کننده نوع حکم می شود.

حمید شاهنگیان اولین مدیر مرکز موسیقی صداوسیما هم در گفتگویی دراین‎‌باره می‌گوید:

من زمان دقیقش را نمی دانم ولی تا یادم می آید همین مشکل وجود داشته.

او در این گفتگو در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دقیقا چه کسانی با نمایش ساز در تلویزیون مخالف هستند می‌گوید: من لزومی نمی بینم که آنچه را که می دانم درباره این موضوع بگویم ولی به طور کلی می گویم که به نظر می رسد حوزه علمیه با این موضوع مخالفت دارد و مقام معظم رهبری هم به این اصرار حوزه احترام می گذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا