مبنای انتخاب فیلم در جشنواره، سلیقه شخصی نبود و هیچ کاری با نام تهیه‌کننده، کارگردان و نهاد پشت سر فیلم نداشتیم و همین الان نام تهیه‌کننده بعضی فیلم‌ها را به خاطر ندارم.

اسماعیل بنی‌اردلان از اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر چهلم با بیان مطلب فوق در برنامه سینمامعیار رادیوگفتگو، اظهار داشت:  همه ۲۲ فیلمی که انتخاب کرده‌ایم فیلم‌های قابل قبولی هستند و هم در انتخاب این ۲۲ فیلم و هم کنار گذاشتن بقیه فیلم‌ها میان هیات داوران کمترین اختلاف نظر وجود داشت و می‌توانم این جمع‌بندی را از ۲۲ فیلم جشنواره داشته باشم که اکثریت این فیلم‌ها حرف خوبی را به شکلی خوب بیان می‌کنند.

اسماعیل بنی‌اردلان گفت: سه شاخص اصلی و کلیدی در انتخاب فیلم‌ها داشتیم. اول اینکه فیلم‌ها توان تعریف کردن قصه را داشته باشند چون امروز همه تمایل دارند قصه بشنوند و بزرگترین مزیت  متون دینی و ملی ما همین قصه‌گویی‌شان بوده است و در کنار این در فیلم‌ها دنبال حرف تازه‌ای بودیم که مخاطب را از حرف‌های کسل‌کننده روزمره بالاتر ببرد.

وی ادامه داد: دوم داشتن یک افق و امید دادن به تماشاگر بود. من این جمله که سینما باید انعکاس جامعه باشد را به شرطی قبول دارم که ما را به یک دانایی برتر و امید برساند وگرنه نمایش یک تلخی که فقط ما را ناامید کند چه معنایی دارد؟! فیلمسازان بزرگ اگر تلخی را نشان می‌دهند یک افق و ایستادگی و مبارزه را برای مخاطب‌شان تعریف می‌کنند و باید به مخاطب بگوییم علی‌رغم همه شرایط می‌توان به روزهای خوب رسید و امیدوار بود. و سوم اینکه فیلم باید برای مخاطب ساخته شود و به مخاطب اولویت دهد.

وی افزود: به جز این ۳ شاخص، شاخص‌های کوچک دیگری را هم مد نظر داشتیم مانند انتخاب لوکیشن، چگونگی بهره‌برداری از آن لوکیشن، کیفیت بصری و رعایت استانداردهای سینمایی و…

بنی اردلان گفت: در هیات انتخاب ۶۰ فیلم را دیدیم و همه اعضا برای تک تک فیلم‌ها یادداشت‌برداری کردند و در خصوص برخی آثار مانند «مرد بازنده»ی مهدویان که هنوز نسخه نهایی آنها آماده نشده است با تماشای نسخه موجودشان تشخیص‌مان این بود در صورت آماده شدن فیلم شرایط شرکت در جشنواره را خواهند داشت.

وی گفت: اینکه چطور سریالی به فیلم بدل شده و وارد جشنواره گشته، بحث دبیرخانه است ولی از منظر کیفی، فیلم «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر درباره شهید باکری را بسیار پسندیدم و البته این نظر من است.

این عضو هیات انتخاب با اشاره به کیفیت پایین فیلم ارگانی «مسیح پسر مریم» بیان داشت: راجع به کنار گذاشتن فیلم موسسه اوج برای‌مان فرقی نداشت فارابی فیلم را تولید کرده یا بخش خصوصی و یا موسسه اوج! که آن انتخاب دیگری‌ست. ربطی هم به حجاب بازیگران زن فیلم نداشت که این موضوع در فیلم‌های دیگری هم بود و تشخیص این مساله به عهده شورای پروانه نمایش است. برای ما کیفیت نحوه بیان موضوع و زبان سینمایی داشتن و شکل بیان قصه اهمیت دارد و از این حیث، فیلم کیفیت لازم را نداشت.

سینمامعیار با اجرا و سردبیری امیرعباس صباغ و تهیه‌کنندگی محمدجواد طالبی پنجشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۵:۴۰ بصورت زنده از رادیو گفتگو پخش می‌شود.

 

منبع: سینماروزان

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.