تیتر روزتلویزیون

صداوسیما حق پخش جام جهانی قطر را خریده است؟/چالش پخش استریم مسابقات

صداوسیما به زودی با چالش حق پخش استریم مسابقات جام جهانی قطر روبه‌رو خواهد شد.

سینماپلاک؛ تیتر «طالبان حق پخش جام‌جهانی را خرید ولی صداوسیما نه» در روزهای گذشته یکی از پربازدیدترین تیترهای شبکه‌های اجتماعی بود. خبری که بر مبنای لیست اسامی 101 کشوری که حق پخش مسابقات جام جهانی قطر2022 را خریده‌اند تنظیم شد. لیستی که در آن جای خالی شبکه‌های تلویزیون ایران در آن به چشم می‌خورد.

این اتفاق در زمان جام‌جهانی روسیه هم رخ داد. شبکه بین‌اسپرت که رایت بازی‌ها در منطقه را در دست دارد، برای فروش حق پخش مسابقات روسیه به صداوسیمای ایران، از یک رقم 40میلیون دلاری شروع کرد تا در نهایت قرارداد حق پخش با 4میلیون دلار بسته شد.

ماجرای اصلی این است که شبکه بین‌اسپرت برای پخش مسابقات در ایران هیچ‌ چاره‌ای ندارد جز اینکه با صداوسیما (تنها تلویزیون ایران) طرف قرارداد بشود. از سوی دیگر با توجه به اینکه ایران عضو کنوانسیون برن نیست و هیچ الزامی برای رعایت حق کپی‌رایت بین‌المللی ندارد، چندان مشکلی با پخش مسابقات بدون خرید حق پخش ندارد!
این در حالی است که برای مثال شبکه beoutQ متعلق به عربستان سعودی به خاطر سرقت سیگنال و پخش مسابقات بدون خرید حق پخش با شکایت بین‌اسپرت به پرداخت یک‌میلیارد و 600میلیون دلار غرامت محکوم شد.

بنابراین شبکه‌های صداوسیما و بین‌اسپرت احتمالا به زودی به توافق خواهند رسید و مشکلی برای پخش مسابقات جام‌جهانی و حضور گزارشگران برنامه‌های تلویزیونی در محیط‌های مرتبط با مسابقات وجود ندارد.

براساس شنیده‌ها اما چالشی که احتمالا به زودی پیش روی صداوسیما خواهد بود، حق پخش استریم مسابقات در فضاهای مجازی و وی‌اودی‌هاست که بین‌اسپرت قصدی برای فروش آن به صداوسیما ندارد و در هفته‌های گذشته تلاش‌هایی برای مذاکره با پلتفرم‌ها داشته است.

مذاکراتی که اگر به نتیجه برسد و یکی از پلتفرم‌ها این ریسک را بپذیرد که حق پخش مسابقات جام‌جهانی در وی‌اودی‌ها را از بین‌اسپرت خریداری کند، احتمالا به زودی شاهد چالشی جدی میان ساترا، زیرمجموعه صداوسیما برای جلوگیری از شکستن انحصار صداوسیما در پخش مسابقات و پلتفرم مورد نظر خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا