تیتر روزنمایش خانگی

از نماینده مجلس تا کارگردان و تهیه‌کننده/انتقادها به تلاش ساترا برای تعلیق پلتفرم‌ها

انتشار نامه سعید مقیسه رئیس ساترا به رئیس سازمان صداوسیما که از تلاش این سازمان برای توقف فعالیت پلتفرم‌ها حکایت داشت، با واکنش‌های منفی بسیاری روبه‌رو شده است.

سینماپلاک؛ عصر دیروز ۲۴ تیرماه اصلاحات‌پرس نامه‌ای از سعید مقیسه معاون رییس سازمان صداوسیما و رییس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، ساترا خطاب به پیمان جبلی رییس صداوسیما منتشر کرد که در آن، به ۱۲ اقدام ساترا برای استمداد از نهادهای مختلف در جهت توقف فعالیت پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال آنلاین اشاره شده بود.

انتشار این نامه در فضای مجازی با واکنش‌های منفی بسیاری روبه‌رو شد و عده بسیاری از کارشناسان این اقدام ساترا، را خلاف وظیفه رگولاتوری و تنظیم‌گری و نظارتی این سازمان نوتاسیس بر شبکه نمایش خانگی دانستند.

دراین‌باره بخوانید:

تعلیق پلتفرم‌ها راهکار جدید ساترا برای زمین زدن رقبای صداوسیما

نماینده مجلس: اخلال در فعالیت پلتفرم‌ها آب ریختن به آسیاب دشمن است

واکنشها به تلاش ساترا برای تعلیق پلتفرمها

مجتبی توانگر رییس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی، طی نامه ای رسمی به پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما به نامه ای که از سوی رئیس ساترا خطاب به پیمان جبلی به عنوان «برخورد بازدارنده با برخی پلتفرم‌ها» فرستاد شده بود، واکنش نشان داد.

در بخشی از این نامه مجتبی توانگر نوشته است: «انتشار نامه‌ای از رییس محترم ساترا به جنابعالی پیرامون مصوبه شورای فضای مجازی صدا و سیما درباره برخورد با رسانه‌های صوت و تصویر و اقدامات متعاقب ساترا موجب حیرت و تاسف‌برانگیز است.»

این نماینده مجلس که پیش از این در نامه به ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور درخواست کرده بود شورای عالی مجازی چارچوب فعالیت ساترا را مشخص کند در این نامه آورده است: «اگر پیشتر مسئولین امر -از جمله دولت محترم و شورای عالی فضای مجازی- در عمل به وظائف خود، تکالیف قانونی ساترا و چارچوب فعالیت آن را معین می‌ساختند امروز شاهد آن نبودیم که رییس این مجموعه به خود جرأت داده و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های آن را عامل پیگیری اعمال غیرقانونی و بی‌مبنای خود قلمداد کرده و جهت ایراد نطق پیش از دستور و ایراد تذکر برای آن تعیین تکلیف نماید.»

وی در ادامه نوشته: «مطابق با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در مراجع مختلف از جمله مرکز ملی فضای مجازی اساسا اینکه صنعت نمایش سینمای خانگی مشمول تعریف صوت و تصویر فراگیر باشد یا خیر محل بحث است و در آن صورت تنظیم‌گری این حوزه بر عهده آن سازمان محترم نیست. به علاوه در شرایطی که با کم‌کاری و کج سلیقگی مدیران آن سازمان روز به روز از مخاطبان آن کاسته شده و اوقات فراغت هم‌وطنان با شبکه‌های ماهواره‌ای عمدتا معاند نظام پر می‌شود، افزایش فشار بر شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که در حوزه تولید و نشر محتوای سینمای خانگی مشغولند جز ریختن آب به آسیاب دشمن نیست؛ چرا که مخاطب این پلتفرم‌ها در صورت محرومیت از این محتوا یقینا به سوی صداوسیما چرخش نخواهند نمود و در میانه جنگ فرهنگی نظام با رقبا و دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی، این کار معنی جز خلع سلاح کردن نظام از ابزارهایش ندارد. هر چند ضروری‌ست تمام سرویس‌های پخش آنلاین فیلم( VODها) توجه دقیق‌تری به فرهنگ و آداب مردم عزیزمان داشته باشند.»

توانگر در پایان به مجموعه‌های دولتی مخاطب نامه رئیس ساترا هشدار داده در صورتی که به اعمال غیرقانونی بیان شده در نامه تمکین کنند، مسوولین ارشد آنها باید در مقابل مجلس پاسخگو باشند.

 محمدحسین مهدویان: آقای مقیسه! شما را از کجا پیدا کرده‌اند؟!

واکنشها به تلاش ساترا برای تعلیق پلتفرمها

محمدحسین مهدویان که سال گذشته سریال «زخم کاری» را در پلتفرم فیلیمو عرضه کرده بود، با انتشار یک استوری در صفحه شخص‌اش به نامه جنجالی رئیس ساترا به رئیس صداوسیما واکنش نشان داد و نوشت: «رئیس فعلی ساترا نامه نوشته و راهکار داده که مثلا پلتفرم‌های نمایش خانگی را چه جوری تعطیل کنند. بماند که آخرش ما نفهمیدیم چرا در این مملکت هر وقت صنعتی پا می‌گیرد، بعضی ها به جای اینکه از رشد و توسعه آن صنعت حمایت کنند، برعکس دست می‌جنبانند که تعطیلش کنند؟

اما نکته جالب ماجرا این که رئیس ساترا برای رسیدن به هدفش یعنی تعطیلی پلتفرم‌های شبکه خانگی برای بیست تا نهاد و ارگان دیگر هم برنامه‌ریزی و تعین تکلیف کرده است؛ یعنی بیست تا اداره و دستگاه باید یاری کنند تا ایشان عروس داری کنند. شاید یک نکته را یادشان رفته، در مملکتی که هنوز اداره گاز و آب نتوانسته اندبرای کندن و لوله کشی یک خیابان با هم هماهنگ شوندتا دوباره کندخ کاری نکنند شما از راه نرسیده چه جوری قرار است این همه سازمان را برای کاری که از اساس اشتباه به خط کنی؟»

مهدویان درپایان یادداشتش خطاب به ریس سازمان صداوسیما نوشته :«خدایی این‌ها را از کجا پیدا می‌کنید و به شان حکم مدیریت می‌دهید. پناه برخدا.»

 

محمدحسین قاسمی: با این رفتارتان برای نظام هزینه‌ می‌تراشید

واکنش محمدحسین قاسمی به تلاش ساترا برای تعلیق وی او دی ها

محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده سینما که مشغول تهیه سریال «سووشون» به کارگردانی نرگس آبیار برای پخش در پلتفرم‌های آنلاین فیلم و سریال است نیز با انتشار یک استوری در صفحه شخصی‌اش به تلاش نهاد ساترا برای تعلیق فعالیت وی‌اودی‌ها واکنش نشان داد.

قاسمی در این استوری خطاب به ساترا نوشته است: «آقای ساترا از ممنوعیت دستگاه ویدئوپلیر عبرت نگرفتید؟ نمی‌دانم ماموریت شما چیست. اما اینطور نمی‌توانید رقبای تلویزیون را حذف کنید.

خدا را شکر کنید که رقیب رسانه ملی شما فعلا به لطف پلتفرم‌ها داخلی است. قبلا که شما عرصه را به شبکه‌های ماهواره‌ای درجه سه همچون جم باخته بودید.

شما با این رفتارتان رقبای رسانه ملی را حذف نمی‌کنید بلکه برای نظام هزینه‌تراشی می‌کنید. اگر واقعا این نظام را دوست دارید در حفظ آن بکوشید و نه اینکه مردم و خاستگاهشان را مدام در مقابل نظام قرار دهید. هر جایی هم که کم می‌آورید و خرابکاری می‌کنید گردن مسوولین نظام نیندازید!»

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا