ریتم موومانهای «سمفونی حمید» با ترانه علیدوستی، عادل فردوسیپور و پیمان معادی

موومان به موومان با یک سمفونی
فاطمه پاقلعهنژاد
«بابا میگه تو دوران فوتبالش هیچ کارت زردی نگرفته. منم میگم باشه نگرفتی. شما هم بهش نگید گرفته»
«دختر من زیباترین موومان سمفونی زندگیمه»
این جملات تعریف یک دختر از پدر و پدر از دخترش است. پدر و دختری سلبریتی که یکی برای فوتبالیها چهرهای آشنا و قدیمی است و دیگری برای همه علاقمندان به سینما. آنقدر آشنا که پدر میگوید: «تا وقتی بچه بود همه اونو به اسم دختر حمید علیدوستی میشناختن، از وقتی بزرگ شد، جوونترا منو به اسم بابای ترانه میشناسن»
جملاتی که در بالا آمد بخشی از جملههای روایت مستند «سمفونی حمید» هستند. مستندی که بخش زیادی از جملاتش قابلیت وایرال شدن در فضای مجازی را دارند، چه آنها که از زبان حمید علیدوستی رو به دوربین گفته میشود و چه آنها که به صورت نریشن و با صدای حمید علیدوستی بر روی تصاویر مستند خوانده میشوند.
ساخت مستندپرتره درباره فوتبالیستی که هیچگاه حاضر نشد حتی با بالاترین رقمها هم به یکی از دو تیم پرطرفدار فوتبال ایران بپیوندد و آنطور که خودش میگوید حالا پیدا کردن تصاویری از زمان بازیاش در باشگاه هما کار آسانی نیست و در طول دوران فوتبالش هیچ حاشیهای ایجاد نکرد، شاید چندان پرمخاطب به نظر نرسد اما وقتی پای –به گفته دوستانش- یک فوتبالیست روشنفکر در میان است که کتاب، موسیقی و سینما را هم به اندازه فوتبال دوست دارد و به آنها مشغول است، قضیه فرق میکند.
«سمفونی حمید» با عادل فردوسیپور آغاز میشود. ترانه علیدوستی از پدرش میگوید، در ادامه به همبازیها و مربیان و بعد شاگردان علیدوستی میرسد که از سکنات بازیکن و مربیای بگویند که هیچگاه علیه داوری حرف نمیزند و کمتر سر شاگردانش داد میزند. او که شاگرد مکتب هما است. تیمی که بازیکنانش با صف وارد زمین میشدند و با صف از زمین خارج میشدند و هیچوقت به تصمیم داوری انتقاد نمیکردند.
تصاویر آرشیوی که جعفر صادقی از رختکن رقیبان هما به دست آورده که در آنها علی پروین و مربیان دیگر به شاگردانشان تاکید میکنند که حمید علیدوستی را مهار کنند چون او با توپ خطرناکترین مهره حریف است و مونتاژ این تصاویر با تصاویری از مسابقه و گلزنیهای علیدوستی گل سرسبد مستند «سمفونی حمید» است و گفتوگو با پیمان معادی به عنوان یکی از دوستان قدیمی این بازیکن پیشکسوت فوتبال جذابترین بخش آن.
«سمفونی حمید» برای جذب مخاطب هیچ کار اضافهای انجام نمیدهد و درحالیکه میتواند از شهرت عادل فردوسیپور، ترانه علیدوستی، پیمان معادی یا پژمان جمشیدی بهره بیشتری ببرد، بیحاشیه تنها روی سوژه اصلی متمرکز میشود و همین موضوع و سوژه متفاوت است که مخاطب را تا پایان مستند در سالن سینما یا پای پلتفرمهای آنلاین جشنواره سینماحقیقت نگه میدارد.
دقیق، خیلی خوبه که به سینمای مستند هم پرداخته میشه👌🏻