توصیهای به مدیران پلتفرمها/از ستارهها صرفنظر کنید

فاطمه پاقلعهنژاد: «قبله عالم» هم متوقف شد. سریالی که هر چند تلاش میکرد مخاطب را سرگرم کند و در این وانفسای غمبار این روزها او را قدری بخنداند و همین هم کارش را به سانسور و تیغ ممیزی ساترا کشاند اما نمیتوان از این موضوع گذشت که از لحاظ ساخت و فیلمنامه مشکلات جدی داشت.
پیش از «قبله عالم»، سریال «گیسو» هم از جنبهای دیگر به دل مخاطب ننشست و پایان پیش از موعدش با تصمیم مدیران پلتفرم رقم خورد. قبلتر از اینها هم بودند سریالهایی که با ستارهها و نامهای بزرگ و تبلیغات فراوان کار خود را آغاز کردند و ناکام در به دست آوردن دل مخاطب یا در نیمهراه به کار خود پایان دادند یا قسمت پایانیشان زودتر از آنچه پیشبینی میشد با سر هم کردن قصه به بازار عرضه شد.
اکنون بیش از دو دهه از عمر نمایش خانگی در کشور ما میگذرد. از آن روزی که مخاطب باید سریال موردنظرش را همراه با ماست و شیر و تخممرغ از سوپرمارکت میخرید تا امروز که با داشتن اشتراک یک پلتفرم به آنها دسترسی پیدا میکند. نتیجه آزمون و خطاها در تمام این سالها اما شاید همین باشد که با اتکا به نام ستارهها نمیتوان مخاطب را پای یک محصول نشاند اگر محصول مورد نظر کیفیت مناسبی نداشته باشد.
مخاطب فعال ایرانی که اتفاقا سریالهای روز دنیا را هم دنبال میکند شاید تنها برای دیدن قسمت اول یک سریال با دیدن نام یک ستاره کنجکاو شود اما در ادامه مسیر به ویژگیهایی بیشتر از دورهمی چند ستاره نیاز دارد. کیفیت محتوا و خلاقیت در ساخت ویژگیهایی است که میتواند مخاطب را تا قسمت آخر برای تماشای یک سریال مشتاق نگه دارد.
اینها موضوعاتی است که به نظر میرسد در ماههای اخیر مدیران پلتفرمها آن را فراموش کردهاند و تنها به کمیت ساخت سریالها توجه داشتهاند و این موضوع حالا به پاشنه آشیلشان تبدیل شده و میتواند مخاطب را برای همیشه از تماشای سریالهای تولید داخل دلزده و ناامید و عرصه ساخت سریال را برای پلتفرمها به یک شکست بزرگ تجاری تبدیل کند.
هرچند در روزهای گذشته هفت صبح خبر از تمهید جدید یک پلتفرم یعنی عرضه سریالها در ده قسمت برای فصل اول و سنجش میزان استقبال مخاطب از آنها برای تصمیمگیری ساخت فصلهای بعدی داده اما این نکته هم نمیتواند خسارت مالیای که عدم استقبال مخاطب از یک سریال برای تولیدکننده به دنبال دارد را جبران کند و همچنان جای یک تیم مشاوره متخصص برای انتخاب فیلمنامههای باکیفیت برای تولید در پلتفرمها خالی است. تیمی که بدون رودربایستی و بی توجه به نامها از نگاه مخاطبی که باید برای تماشای سریال در این شرایط اقتصادی هزینه کند، کیفیت فیلمنامهها را مورد بررسی قرار دهند.
از سوی دیگر هر چند ستارههای شناخته شده میتوانند مخاطب را برای تماشای سریال ترغیب کنند اما این نکته را باید در نظر گرفت که بهره بردن از بازیگران متبحر، تازهنفس و کمتر شناختهشده و به جای آن صرف هزینه چندمیلیاردی دستمزد ستارهها برای بالا بردن کیفیت ساخت راهکار دیگری است که میتواند پلتفرمها را از شکست تجاری دور کند.