تلویزیونویدیو ویژهویژه

برنامه‌های پرمخاطب را به تلویزیون برگردانید

در روزهای گذشته مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما تازه‌ترین آمار پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون را منتشر کرد. آماری که حکایت از فاجعه‌ای دارد که زنگ خطرش از ماه‌ها یا شاید هم سال‌ها پیش به صدا درآمده اما گویا در سازمان صداوسیما کسی به آن توجهی نداشته است.

 

اینجا ببیند:

 

از همان روزهایی که لیست ممنوع‌التصویرهای صداوسیما روز به روز طولانی‌تر ‌شد و فهرست برنامه‌سازان و هنرمندانی که به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط این رسانه از آن دور شدند گسترده‌تر؛ حالا صداوسیما دیگر چاره‌ای ندارد جز اینکه دل‌خوش باشد به آمار مخاطب 30درصدی، آن هم نه در برنامه‌های تولیدی‌اش، بلکه در برنامه‌هایی مثل پخش مستقیم فوتبال و کشتی که بالذات مخاطب خود را دارند و اغلب تماشاگران گزینه دیگری برای جایگزینی تلویزیون جهت تماشای آنها ندارند.

رسانه‌ای که برنامه‌های موفق تولیدی و زنده‌اش را که هر کدام در ضعیف‌ترین دوران خود هم خاصیت پرسش‌گری رسانه را زنده نگه‌ می‌داشتند، به بهانه‌های مختلف حذف و برنامه‌هایی مرده و بدون ایده جذاب و مورد توجه مخاطب را جایگزین آنها کرده، شاید برایش چندان هم عجیب نباشد که بازپخش «خندوانه» آن هم برنامه‌هایی که با حضور مهمانان عزیزی که حالا دیگر در میان ما نیستند تولید شده بود، در لیست ده برنامه برترش از نظر میزان مخاطب قرار بگیرد.
فقط کافی است نگاهی بیندازیم به برنامه‌هایی که تلویزیون در سال‌های اخیر حکم به توقف تولید آنها داده و جایگزین‌هایشان.

«حالا خورشید» مجله صبحگاهی تلویزیون که از شبکه سه روی آنتن می‌رفت و به موضوعات روز واکنش نشان می‌داد و مخاطب بسیاری با خود همراه کرده بود تعطیل شد و مجری‌اش به اجبار، اجرای مسابقه‌ای را پذیرفت که کمترین نزدیکی‌ای به کاری که او به عنوان یک برنامه‌ساز و مجری مولف در برنامه صبحگاهی‌اش انجام می‌داد ندارد.

«نود» به بهانه‌های واهی کنار گذاشته شد و عادل فردوسی‌پور در سکوتی که حالا بیش از دو سال از آن می‌گذرد و به ساخت یک مجله تصویری درباره فوتبال خارجی مشغول است تا کمترین نزدیکی را به آن روحیه مطالبه‌گری و پیگیری مشکلات فوتبال داخلی را نداشته باشد.

«هفت» که حتی در ضعیف‌ترین دوران خود هم گاهی جریان‌ساز می‌شد ابتدا به یک برنامه ضبطی خنثی تبدیل شد و بعد هم به جایگاهی برای بیان نظرات یک گروه فکری خاص و در نهایت هم تعطیل شد.

«دورهمی» که با پلاتوهای مجری‌اش گاهی از مشکلات مردم می‌گفت و آنقدر موثر بود که وزیر و وکیل را به واکنش وامی‌داشت تعطیل شد و مهران مدیری هم تصمیم به ساخت مسابقه گرفت تا کمتر گرفتار ممیزی و سانسورهای سلیقه‌ای مدیران به شدت محتاط تلویزیون شود.

«خندوانه» پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون در طول چند سال با فشار خط قرمزها به برنامه‌ای خنثی تبدیل شد تا جایی که هر چند همچنان در لیست پربیننده‌های تلویزیون جای می‌گیرد اما آمار مخاطبش افت فاحشی داشته و شنیده شده در ادامه قرار است به مسابقه استعدادیابی تبدیل شود.

این لیست می‌تواند خیلی بلندتر باشد اگر برنامه‌هایی مثل «این شب‌ها» با اجرای علی درستکار، «پارک ملت» با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر، «دو قدم مانده به صبح» با اجرای محمد صالح علا، «آسمان شب» و «رادیو هفت» را به آن اضافه کنیم.

حال که رییس جدید سازمان صداوسیما رسانه ملی را امانت مردم و عرصه رساندن، نه بازداشتن و پوشاندن می‌داند و از مخاطبش می‌نویسد که همه جمهور مردم هستند نه اقشار خاص، و در آخرین توئیتش آدرس ایمیل اعلام می‌کند برای شنیدن پیشنهادات و ایده‌ها و دیدگاههای همه مردم شاید بد نباشد در اولین قدم با بازنگری در خط قرمزها و لیست‌های بلندبالای ممنوع‌التصویرها و ممنوع‌الفعالیت‌ها، برنامه‌های پرمخاطب را به تلویزیون برگرداند تا مردم را با این رسانه آشتی دهد.

اتفاقی که اگر رخ دهد شاید دیگر لازم نباشد تلویزیون در لیست پرمخاطب‌هایش آمار تماشاگران فوتبال و کشتی را بدهد!

 

بیشتر بخوانید:
مسابقات کشتی، پخش زنده فوتبال و مستند حیات وحش، پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا