تیتر روزسینمای ایران

با فیلمهای اکران نوروز 1402 آشنا شوید/از «غریب» تا «عروس خیابان فرشته»

اسامی فیلم‌های اکران نوروز 1402 هفته گذشته اعلام شد و براین اساس یک فیلم دفاع مقدسی، دو فیلم کمدی و یک فیلم کودک و نوجوان از 25 اسفند روی پرده سینماها رفتند.

فاطمه پاقلعه‌نژاد-سینماپلاک؛ چهار فیلم «غریب»، «فسیل»، «بچه‌های طوفان» و «عروس خیابان فرشته» فیلم‌هایی هستند که از 25 اسفند ماه به عنوان فیلم‌های اکران نوروزی روی پرده سینماها می‌روند. 4 فیلمی که قرار است در روزهایی که چراغ سینماها رو به خاموشی می‌رود بتواند به گیشه سینماها رونق بدهد و مخاطب را به سینما برگرداند.

ترکیبی که پس از اعلام یک بار دچار تغییر شد و دلیل آن عدم تنوع در این ترکیب اعلام شد. در ابتدا از میان 4 فیلم اعلام شده، سه فیلم کمدی و یک فیلم دفاع مقدسی حضور داشت و پس از آن فیلم «ملاقات با جادوگر» از ترکیب اولیه خط خورد و فیلم «بچه‌های طوفان» به عنوان فیلم کودک و نوجوان به ترکیب اضافه شد.

«خط استوا» ساخته اصغر نعیمی فیلم دیگری است که اکران آن از چهارم اسفند آغاز شده فیلم دیگری است که خواه ناخواه در ترکیب اکران نوروزی قرار گرفته و در ایام نوروز روی پرده می‌رود تا تعداد کمدی‌های این فصل به سه عدد برسد.

اکران نوروزی همه ساله یکی از زمان‌های مطلوب اکران برای تهیه‌کننده‌های سینما بوده است اما در سال پیش رو، همزمانی این باکس اکران با ماه مبارک رمضان باعث شده تا تهیه‌کننده‌ها چندان رغبتی به قرار گرفتن نام فیلم‌شان در ترکیب فیلم‌های نوروزی نداشته باشند و احتمالا اغلب آنها که توانسته‌اند از سد دریافت پروانه ساخت و پس از آن پروانه نمایش از این سازمان سینمایی بگذرند، چشم به اکران عید فطر دوخته‌اند تا بتوانند مخاطب بیشتری برای فیلم‌هایشان جذب کنند.

در این گزارش به معرفی فیلم‌های اکران نوروز می‌پردازیم:

 

«غریب» پرتره یک مسیح دوست‌داشتنی

بابک حمیدیان و مهران احمدی در غریب

«غریب» ساخته محمدحسین لطیفی به تهیه‌کنندگی حامد عنقا از تولیدات سازمان سینمایی اوج در سال 1401 است. فیلمی با بازی بابک حمیدیان که گرچه نتوانست توجه هیات داوران چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر را به خود جلب کند اما با تحسین منتقدان و اصحاب رسانه روبه‌رو شد و حتی دختر شهید بروجردی در اختتامیه جشنواره جایزه «غریب» را به این بازیگر تقدیم کرد.

در این فیلم علاوه بر حمیدیان، پردیس پورعابدینی، مهران احمدی، رحیم نوروزی، سام کبودوند، حسام محمودی و… نقش‌آفرینی کرده‌اند. «غریب» اولین فیلم سینمایی حامد عنقا در مقام تهیه‌کننده است که با سریال‌های موفقی مثل «تنهایی لیلا»، «پدر» در تلویزیون و «قلب یخی» و «آقازاده» در نمایش خانگی نشان داده بود نبض مخاطب را در دست دارد و به خوبی با سلیقه تماشاگران مدیوم تلویزیون و نمایش خانگی آشناست.

محمدحسین لطیفی با «غریب» سومین تجربه کارگردانی در سینما را از سر گذرانده است. او پیش از این «روز سوم» را در ژانر دفاع مقدس ساخته بود. عاشقانه‌ای در دل جنگ و در روزهای اشغال خرمشهر توسط عراق که در زمان خود اکران موفقی را پشت سر گذاشت.

«عروس خیابان فرشته» تازه‌ترین پروژه شریفی‌نیا داور جشنواره چهل‌ویکم

ترکیب اکران نوروزی

هرچند پیش از جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر و در زمان ثبت فیلم‌ها برای حضور در این رویداد برخی از مسوولین سینمایی از در نظر گرفتن امتیاز حضور در این جشنواره برای حضور فیلم‌ها در اکران نوروزی یاد کرده بود اما با اعلام ترکیب فیلم‌ها مشخص شد این موضوع چندان هم در حضور فیلم‌ها در این ترکیب تاثیری نداشته است و تنها فیلم «غریب» در این قاعده می‌گنجد. البته اکران یک فیلم دیگر را هم می‌توان به جشنواره چهل‌ویکم ارتباط داد. «عروس خیابان فرشته» محصول سال 1399 به تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا یکی از داوران جشنواره فیلم فجر یکی از فیلم‌های کمدی ترکیب اکران نوروز است. فیلمی به کارگردانی مهدی خسروی و نویسندگی الهه زارع که داستان یک خانواده ساکن خیابان فرشته را به تصویر می‌کشد که پس از آمدن صاحب اصلی و تصمیم او برای فروش خانه با دردسرهایی روبه‌رو می‌شوند.

محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، فهیمه رحیمیان، شقایق فراهانی، سام نوری، پوریا پورسرخ و… تعدادی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 

«بچه‌های طوفان» عاشقانه‌ای قهرمانانه در دل سیل

مریم بوبانی در بچه های طوفان

«بچه‌های طوفان» به تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان و کارگردانی صادق صادق دقیقی محصول سال 1398 است. این فیلم که ماجراهایش در دل سیل در یکی از شهرهای شمالی کشور می‌گذرد قرار است راوی یک داستان عاشقانه و قهرمانانه در دل یک بحران طبیعی مثل سیل باشد.

در این فیلم که با سرمایه فارابی ساخته شده و پیش از این در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان هم موفق به کسب جایزه شده است، مریم بوبانی، پژمان بازغی، رضا ناجی، سوگل طهماسبی و… جلوی دوربین رفته‌اند.

 

«فسیل» محصول مشترک کریم امینی و تهیه‌کننده پول‌ساز سینمای ایران

اکران نوروز 1402

«فسیل» فیلمی در ژانر کمدی است. فیلمنامه اولیه آن را کریم امینی، علی باطنی و آرمین طهماسبی نوشته‌اند و تهیه‌کنندگی‌اش را ابراهیم عامریان به عهده دارد. تهیه‌کننده‌ای که این روزها فیلم‌هایش در صدر پرمخاطب‌های گیشه حضور دارند. «انفرادی» و «دینامیت» دو فیلم پیشین این تهیه‌کننده هستند که در همکاری او با مسعود اطیابی توانستند رکورد فروش در سینمای سال گذشته را بشکنند.

کریم امینی کارگردانی که پیش از این با نگارش فیلم‌نامه‌های «قدغن» و «تکخال» علاقه خود به کارهای کمدی را نشان داده و سال گذشته هم «گربه سیاه» را به تهیه‌کنندگی بهرام رادان در فضایی نوجوانانه روی پرده سینما داشت، این‌بار «فسیل» را جلوی دوربین برده تا بار دیگر بازگشتی به فضای کمدی داشته باشد.

بهرام افشاری، هادی کاظمی، الناز حبیبی، الهه حصاری، ایمان صفا، غلامرضا نیکخواه و… جمعی از بازیگران «فسیل» هستند که در سکوت خبری ساخته شده است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا